metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 10 °C

Úterý 16. dubna 2024. Svátek má Irena

Češi jsou nakupující maniaci, těží z toho realitní magnáti

  13:56
V Česku je kolem tří stovek nákupních center a parků. Vyrostou ještě další.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto:  František Vlček, MAFRA

Češi jsou posedlí nakupováním. Před několika lety se sice tvrdilo, že trh velkých prodejních středisek je zcela nasycený, teď se situace mění. Loni jich bylo nově otevřeno šestnáct, letos jich plánují investoři zpřístupnit dalších víc než dvacet.

Tomuto trendu nahrává dobrá kondice české ekonomiky. Indikátory spotřebitelské důvěry jsou na historických maximech, lidé se nebojí utrácet. „Meziroční tržby v maloobchodě rostou v průměru o víc než pět procent,“ připomíná František Bostl, výkonný ředitel společnosti Starteepo.

Z utrácení zákazníků těží provozovatelé obchodních center. „Mají prostor pro zvyšování nájmů,“ konstatuje na základě nedávné analýzy obchodních center Bostl. Velké obchodní prostory jsou proto natolik atraktivní, že začínají lákat ty, kteří do nich chtějí ukládat volné finance a vydělávat na dlouhodobých a stabilních výnosech. „Nákupní parky byly historicky spíše stranou zájmu investorů,“ říká David Hauerland ze skupiny Fidurock Capital. Jenže finančníci si spočítali, že tento segment už dlouhodobě nabízí lepší zhodnocení peněz a vyšší výnosy než jiné typy nemovitostí včetně kancelářských prostor. „Nákupní parky totiž představují ideální poměr výnosu a rizika,“ tvrdí Hauerland.

Miliony pro nákupy

3,5

  • Tolik milionů metrů čtverečních mají velká samostatná nákupní centra, obchodní pasáže a galerie v Česku.

100

  • Tolik tisíc metrů čtverečních má největší české obchodní centrum Chodov v Praze.

Hustota parků je však v rámci celé země různá. Největší pokrytí má kupodivu druhý nejmenší kraj Česka – Karlovarský. Na jedno centrum vychází asi třicet tisíc obyvatel. Naopak nejhůř je na tom z tohoto pohledu Jihomoravský kraj, tam je poměr 1 ku 78 tisícům. Celorepublikový průměr se nyní pohybuje pod čtyřicet tisíc, ale i to se bude s výstavbou dalších parků a galerií dále snižovat.

Například v Brně zatím potřebu stavět další obchody větší velikosti lidé nemají. „Z průzkumu maloobchodní sítě, který zveřejnila v květnu letošního roku Kancelář architekta města Brna, vyplývá, že počet prodejen a velikost prodejní plochy v Brně je za poslední čtyři roky stabilní,“ řekla Metru Jana Běhalová, vedoucí oddělení komunikace. Z loňského dotazování Jaké chcete Brno vyplynulo, že nutnost rozšiřovat nabídku obchodů považují za prioritu jen dvě procenta Brňanů. „Z aktivit provozovatelů vidíme spíše než tendenci rozšiřovat obchodní plochy přidávat sportovní a volnočasové aktivity,“ dodává.

Podobně vidí situaci v Mladé Boleslavi. „Vzhledem k tomu, že ve městě mají prakticky všechny nejvýznamnější obchodní řetězce zastoupení, některé dokonce v několika pobočkách, v tuto chvíli považujeme stávající síť hypermarketů za dostačující,“ uvedla pro deník Metro mluvčí magistrátu Šárka Charousková.

O oblibě a úspěšnosti obchodních prostor rozhoduje nejen počet zákazníků v okolí

  • Obrovské outlety nebo zábavní centra na okraji velkých měst uprostřed polí. Koncept úspěšný třeba v USA u nás moc zákazníky nepřilákal. Češi mají rádi obchody na dosah, nejraději přímo u metru nebo v blízkosti hustě obydlených satelitů.
  • Mimo očekávaný zájem nakupujících je od svého otevření v roce 2006 pražská Šestka v těsném sousedství Letiště Václava Havla. Od města je oddělená dálnicí, pěšky i autobusem MHD je to sem daleko.
  • Méně zákazníků má od začátku také nákupní centrum Nové Butovice v Praze 5. Sousedí sice s velkým sídlištěm, ale od blízké stanice metra je k němu složitý pěší přístup.
  • Deset let čekalo na dokončení outletové centrum u Tuchoměřic, na severozápadním okraji Prahy, stojící uprostřed polí. Otevřeli ho až letos na jaře. Je dostupné pouze autem nebo příměstskou linkou MHD.
  • Přes velké plány se nikdy do myslí zákazníků nezapsal výrazně Freeport u Znojma, jedno z prvních velkých duty free středisek u nás. Mělo těžit ze zájmu rakouských zákazníků a nízkých cen oblečení. V roce 2006 částečně vyhořelo.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Rozjíždějí mejdany v metru. Někdy se cestující zapojí, jindy je ve vagonu trapné „ticho“

vydáno 16. dubna 2024  16:10

Radek Lembacher dělá marketing, Vašek Komárek zase pracuje na Rádiu Impuls. Jejich společnou vášní je karaoke. Pro veřejnost ho pořádají v Elpíčku na...  celý článek

„Teď můžeme určovat trendy a překvapit. To, co jsme už vydali, je odvážnější“

vydáno 16. dubna 2024  7:00

Kapela Mirai, nesoucí jméno svého frontmana Miraie Navrátila, obráží česká pódia už deset let. „Tak to pěkně vyšlo k výročí, že vydáváme čtvrtou desku,“...  celý článek

Češi si potrpí na kvalitu. Radši si připlatí za konopí než nějaké jiné bylinky

vydáno 15. dubna 2024  18:00

Svět kanabinoidů se rozpíná, aktivisté chtějí potlačit černý trh. Až tři rostlinky marihuany na dospělou osobu v jedné domácnosti a legální držení...  celý článek

Provoz na D2 u Brna zastavila nehoda. Srazila se dvě nákladní auta

vydáno 16. dubna 2024  20:02

Provoz na dálnici D2 na devátém kilometru ve směru na Brno zastavila vpodvečer nehoda dvou nákladních vozů. Rozsypal se náklad. Z dálnice se sjíždí na...  celý článek