metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Hlavák má novou střechu. Rez ji prodražila o 127 milionů

  12:18
Na Hlavním nádraží v Praze zbývá už jen nainstalovat prvky proti holubům a zatmelit spoje.
Pohled na Hlavní nádraží

Pohled na Hlavní nádraží | foto: MAFRA

Oprava sto let staré ocelové konstrukce, která kryje nástupiště Hlavního nádraží, je konečně u svého konce. Kvůli rozsáhlé korozi, kvůli které bylo nutné vyměnit několik nosných částí a ­dva ocelové oblouky držící klenbu nad nástupištěm, se celá akce prodražila o 127 milionů korun.

Podle Kateřiny Šubové ze Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) byla totiž ocelová konstrukce v­ mnohem horším stavu, než se původně počítalo. Smlouva se stavebními firmami stanovila cenu oprav na 470 milionů korun, stavební náklady se ale vyšplhaly na zhruba 600 milionů korun.

„Některé nosné konstrukce již nešlo repasovat a musely být vyrobeny znovu. Bohužel tato skutečnost se nedala předvídat. Průzkumy provedené před zahájením stavby tomu nenapovídaly,“ uvedla Šubová.

Hala za 690 milionů

Celková hodnota opravy příjezdové haly pražského nádraží se včetně projektové části vyšplhala na 690 milionů korun. Z evropských fondů pak SŽDC na rekonstrukci čerpala příspěvek zhruba 480 milionů.

Původně mělo být hotovo letos v květnu. Posun termínu ale podle SŽDC s nečekanými pracemi nesouvisí, spíše jde na vrub loňským výlukám v železniční dopravě v nedalekých vinohradských tunelech.

Pravděpodobné prodražení stavby však SŽDC očekávala už v létě 2015, tedy zhruba půl roku po zahájení stavebních prací. Tehdy ale uváděla, že se zvýšené náklady budou pohybovat v řádu desítek milionů korun. Hlavní část oprav spočívala ve výměně skleněných tabulí na ­střeše haly. Ty byly zanesené jak ještě kouřem z parních lokomotiv, které na nádraží v minulosti jezdily, tak i ocelovými částečkami, které se uvolňují z kolejí a kol při brzdění vlaků. Zachovalé nosníky ocelové konstrukce pak byly opatřeny novým ochranným lakem a postaveny byly rovněž nové troleje pro elektrické lokomotivy. „Nečistoty ze ­skleněných ploch se budou muset nyní už odstraňovat pravidelně,“ uvedl Mojmír Nejezchleb, náměstek ředitele SŽDC zodpovědný za ­modernizaci dráhy. Podle něj by mohlo současné zastřešení bez větších oprav sloužit dalších několik desetiletí.

Přestože je hlavní část oprav již hotová, některé dokončovací práce ještě budou pokračovat. Na nádraží je ještě třeba dodělat ochranné prvky proti hnízdění holubů, musí se rovněž zatmelit spoje ve střeše, kterými v současnosti stále prosakuje voda. Definitivně hotovo by podle Nejezchleba mělo být napřesrok v květnu. Žádná z ­těchto prací by neměla mít dopad na provoz.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Zemřel kardiochirurg Šantavý, špičkový lékař zachránil nespočet životů

vydáno 25. dubna 2024  16:42

Fakultní nemocnice v Olomouci oznámila, že v pátek 19. dubna náhle zemřel lékař a někdejší přednosta zdejší kardiochirurgické kliniky Petr Šantavý....  celý článek

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

vydáno 25. dubna 2024  16:32

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní zástupce lékaře Zdeňka Šose z Domažlicka a jeho syna Petra,...  celý článek