metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 9 °C

Čtvrtek 18. dubna 2024. Svátek má Valérie

Snila o práci rampířky, poté jí piloti napsali básničku

  5:15
Zajistí správné doplnění paliva i kontrolu podvozku a motorů. Jsou pravou rukou pilotů na letištní ploše, kde řídí vše, co souvisí s obsluhou letadla od přistání až po odlet. O světě rampířů jsme si povídali s Klárou Klesnilovou, supervizorkou Ramp Control ze společnosti Czech Airlines Handling, která působí na této pozici téměř dva roky.
Vytlačování letadla ze stojánky pomocí pushbacku.

Vytlačování letadla ze stojánky pomocí pushbacku. | foto:  Czech Airlines HandlingMetro.cz

Co práce rampíře znamená?
Než vyrazíme k letadlu, musíme si přichystat vše potřebné k dané lince. Jedná se zejména o zjištění informací o cestujících, naložení nákladu, letadle samotném a vytištění přípravy pro posádku, která obsahuje letový plán, předpověď počasí, mapy na určenou trať a další důležité informace.

Supervisor Ramp Control neboli rampíř řídí, kontroluje a koordinuje všechny provozní činnosti při příletu, průletu a odletu letadla na odbavovací ploše, samozřejmě tak, aby se dodržel časový harmonogram odbavení a nedocházelo ke zpožděním. Nejdůležitějším úkolem je ale dodržování kvality a bezpečnosti veškerých prací. S tím souvisí i provádění prohlídek parkovací stojánky letadla a také prohlídka stavu trupu letadla po příletu a před odletem. Ten musí být neporušený, takže se kontroluje zejména oblast dveří a nákladových prostorů, hrany křídel, motory, ale i stav podvozků. Pracovníci Ramp Control jsou zodpovědní za kvalitní naložení či vyložení všech zavazadel, zboží i poštovních zásilek. S nákladem souvisí správné rozmístění a zabezpečení nákladu podle nakládacích instrukcí (takzvaný loading instruction report). Rampíři mají také na starosti proces vytlačování letadla a spouštění motorů, kdy komunikují s posádkou pomocí sluchátek připojených k letadlu.

Jaký typ letadla je na odbavení a vybavení nejsložitější?
Z velké části záleží na počtu cestujících, kolik mají odbavených zavazadel, zda je na dané lince pošta nebo nějaké zboží. Pokud se přepravuje nějaké nebezpečné zboží, musí se v zavazadlovém prostoru přivázat, abychom zabránili případnému pohybu během letu. Podle mě se složitěji odbavují menší typy letadel kvůli velikosti nákladových prostorů, které někdy neposkytují dostatek místa pro manipulaci.

A naopak, jaký typ letadla se odbavuje snadněji?
Snadnější odbavení může být paradoxně například u letadel typu Airbus A330, A380 nebo Boeing B747 Jumbo, u kterých se veškerý náklad nakládá do plechových kontejnerů nebo na palety. Takzvaná širokotrupá (wide- body) letadla mají také více východů, které mohou urychlit nástup a výstup cestujících. Ne vždy je tak menší letadlo pro odbavení méně náročné než velký koráb, který pojme i více než 300 cestujících.

Každá letecká společnost má svoje regule a pravidla.
V dnešní době hodně leteckých společností zkracuje průletové časy, tedy dobu, kterou může letadlo strávit na odbavovací ploše. V praxi to znamená, že u některých leteckých společností máte například 40 minut pro odbavení Airbusu A319 a musíte stihnout letadlo nejen vyložit a znovu naložit, ale také uklidit, doplnit potřebné palivo a občerstvení (catering) pro cestující. Výstup a nástup cestujících také zabere dost času. Všechny složky musí být natolik zkoordinované, aby odbavení letadla probíhalo co nejrychleji.

Jak vypadá normální den rampíře?
Každá směna začíná úplně stejně. Na začátku směny si vyzvedáváme u vedoucího směny přidělený automobil, vysílačku a denní rozpis letů. Celou směnu máme rozplánovanou na jednotlivé lety. Například začínáme směnu u odletu do Milána v 7:05. Než vyrazíme k letadlu, musíme si zjistit potřebné informace, vytisknout přípravu pro posádku a nakládací instrukce vytvořené kolegou z oddělení vyvažování letadel. Podle těchto instrukcí naložíme letadlo, v případě nějakých změn jsme s ním opět v kontaktu. Po ukončení nástupu cestujících, kolegové z odbavení cestujících uzavřou let v odbavovacím systému a my následně potvrdíme skutečné naložení všech zavazadel, popř. pošty a carga. Po potvrzení naložení se posílá tzv. loadsheet, což je dokument určený pro posádku, který obsahuje veškeré údaje o hmotnostech a vyvážení letadla, palivu, počtu a rozmístění cestujících, zavazadel, zboží a pošty. Loadsheet je zpracován krátce před odletem pro každý úsek letu a vystavuje ho oddělení vyvažování letadel nebo samotná posádka letadla. Na konci služby pak dokončíme dokumentaci, jelikož každá linka musí být správně zdokumentována a vracíme klíčky od auta a vysílačku. Tím končí směna každého rampíře.

Jak vás vůbec napadlo stát se rampířkou?
Celá moje rodina pracuje na letišti, proto bylo odmalička mým snem pracovat u letadel. I můj tatínek pracoval na této pozici a já mu už jako malá záviděla a přála jsem si, abych se i já jednou stala rampířkou. Rozhodla jsem se tedy pro studium na střední odborné škole civilního letectví. Od druhého ročníku jsem měla možnost seznámit se s různými pracovišti na letišti v rámci praxe. V téže době jsem začala pracovat jako brigádník na pozici Check-in Assistant. Po ukončení studia na střední škole jsem zahájila studium na ČVUT na dopravní fakultě, konkrétně jsem studovala obor letecká doprava, ale bohužel jsem ho nedokončila. Během této doby jsem se přihlásila na výběrová řízení k českým leteckým společnostem na pozici Cabin Crew. Ale nakonec jsem se na pohovory nedostavila a dala jsem přednost práci u rampy. O možnosti volné pozici jako Ramp Control mi řekli kamarádi, dnes už kolegové. Obávala jsem se tenkrát, že pro práci na rampě upřednostňují muže, ale není tomu tak, a mně se tím pádem splnil sen.

Jaké podmínky musí člověk splňovat, aby se stal rampíře či rampířkou?
Zájemci o pozici Ramp Control by měli mít středoškolské vzdělání ukončené maturitou a dobrou znalost anglického jazyka. Dalšími požadavky jsou platný řidičský průkaz, jelikož auto je pro rampíře hlavní kanceláří, a čistý trestní rejstřík. Aby zájemci získali identifikační kartu, která umožňuje přístup do neveřejných prostor letiště, je nutné absolvovat ověření spolehlivosti, které spadá pod Úřad pro civilní letectví. Důležitý je také dobrý psychický a fyzický stav. Velkou výhodou je zájem o letadla, letiště a velmi blízký vztah k letectví. Po úspěšném pohovoru je nový rampíř připraven na zácvik pod dozorem zkušeného kolegy, kterého určí vedoucí a se kterým absolvuje každou jeho směnu. Je tedy přítomen na každé lince, kterou nový zaměstnanec operuje.

Na rampě jste za každého počasí, celý rok. Co vás na této práci nabíjí?
Pracovní proces probíhá venku na odbavovacích plochách letiště za jakéhokoliv počasí a v jakémkoliv období. Vysoké teploty se střídají s bouřkami, s deštěm, v zimě naopak s mrazem, proto to rampíři nemají na ploše úplně jednoduché. Největší radost mám, když letadlo odbavíme bez problémů a včas. Ten pocit, že jsme to dobře zvládli, mě pokaždé nabije radostí.

Na co ráda vzpomínáte?
Hezkých a veselých historek se mi za necelé dva roky na rampě stalo hodně. Jedna z nich byla, když mi posádka letadla typu ATR42 napsala básničku. Básničku mám dodnes schovanou v deskách a doprovází mě ke každé lince. Ráda však vzpomínám na všechny linky, které zvládneme odbavit načas nebo dokonce i dříve, bez jakýchkoli komplikací a posádka ještě poděkuje za kvalitní servis. To člověka zahřeje u srdce nejvíce.

Autor:

Hlavní zprávy

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

Na zamrzlém projektu Nových Holešovic je škoda za miliardu, bouří se developeři

vydáno 18. dubna 2024  16:52

Pražský dopravní podnik (DPP) obdržel předžalobní výzvu od společnosti Nové Holešovice, kterou založil spolu s firmami Karlín Group a CPI Property Group k...  celý článek

Tisíce drobných orchidejí zdobí kopec u Znojma, letos kvetou o měsíc dřív

vydáno 18. dubna 2024  16:52

Populace orchideje vstavač kukačka kolem Cínové hory u Znojma, která je největší v Česku a unikátní i v celé střední Evropě, je velmi proměnlivou a...  celý článek