Pokud jste zažili, že auto před nebo za vámi prudce zabrzdilo či nečekaně vyjelo z jízdního pruhu, dost možná jste právě narazili na řidiče, který píše esemesku nebo telefonuje, případně dokonce surfuje na internetu. Děje se tak mnohem častěji, bez ohledu na to, že letos na jaře odstartovala kampaň proti používání mobilů při řízení auta.
Kampaň za 40 milionů korun iniciovaly pojišťovny a česká policie. Podle statistik zatím mobilující hříšníky moc neovlivnila. „Šokující je, že se řidiči věnují mobilu až několik sekund,“ komentuje situaci Jan Marek, tiskový mluvčí Generali pojišťovny. Ta se zabývala právě chováním řidičů a používáním mobilů za volantem.
„Bohužel víme, že asi šedesát procent českých řidičů telefonuje za jízdy,“ přiznává nepříjemnou skutečnost i šéf Dopravní policie ČR Tomáš Lerch. V průzkumu, který dělala policie společně s pojišťovnami už před zahájením kampaně, vyplynulo, že většina hříšníků používá leckdy riskantně svůj mobil, i když veze v autě děti a další cestující. Slavné to není ani s používáním sad handsfree. Ty má jen polovina telefonujících řidičů.
Podle Romana Budského z Týmu silniční bezpečnosti však má volání s pomocí sady mnohá úskalí. „Řidič se o to víc soustředí na obsah hovoru,“ upozorňuje Budský. Jedna ze studií totiž prokázala, že pokud šofér drží sluchátko v ruce, víc si uvědomuje riziko a dává větší pozor na provoz.
Sto metrů bez řidiče36
|
Více než polovina respondentů přiznala pojišťovně Generali, že svůj mobil používá při řízení i k něčemu jinému než k telefonování. Příkladem může být psaní SMS, na které si během jízdy troufne více než pětina dotazovaných řidiček a řidičů. Nejčastěji Češi napíší za jízdy jedno nebo dvě slova, ale více než pětina z nich si troufne napsat za jízdy jednu a více vět. „Taková nepozornost může být doslova vražedná, což během řízení platí i o focení okolí, nebo dokonce umísťování příspěvků na sociální sítě, v poslední době obzvláště selfie fotek,“ připomíná Jan Marek.
Používání mobilů usnadňuje i to, že přibývá automobilů s automatickou převodovkou. Problémem se stávají i televize zabudované do palubních navigací. Stále častěji můžete, hlavně v kolonách ve městech, spatřit řidiče, kteří mají naladěné buď zprávy, nebo dokonce telenovely. Program lze totiž sledovat i za jízdy. Stačí, když majitel vozu v nastavení potvrdí, že chce sledovat vysílání i na vlastní nebezpečí. Berou na používání mobilů ohled i pojišťovny při likvidaci škod? „Kolegové z odborného úseku takové záležitosti neevidují,“ řekla deníku Metro Renata Čapková, mluvčí České podnikatelské pojišťovny. Policie podle ní přijíždí k nehodě za situace, kdy už nelze jednoznačně prokázat, že řidič za jízdy telefonoval, nehledě na to, že se pochopitelně nepřizná.
Nehody v přímém přenosu na sociálních sítích
|