metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Coupátko zmodralo. Do ulic vyjede v říjnu

  6:39
Deník Metro se byl podívat, jak vzniká nová výletní tramvaj. Designérka Anna Marešová nám ukázala, čím se Coupé liší od původní tramvaje T3.
Nápad vznikl díky Mazačce, kterou se chtěl každý svést. Zároveň dopravní podnik...

Nápad vznikl díky Mazačce, kterou se chtěl každý svést. Zároveň dopravní podnik inspirovalo Lipsko, kde mají vyhlídkovou tramvaj T4. | foto: Anna Marešová

S konceptem výletního vozu pražský dopravní podnik přišel v reakci na přibývající žádosti o pronájem tramvají ke komerčním účelům. Tramvaj, jejíž podoba vychází z legendárního modelu T3, si bude moci pronajmout každý. Předběžně stanovená cena pronájmu vozu je 5900 korun za hodinu. 

Vůz je zároveň poctou designérovi Františku Kardausovi. Tento český průmyslový výtvarník v poválečném období vytvořil velké množství designérských návrhů kolejových vozidel, automobilů či trolejbusů. Z jeho návrhů pochází celá řada později slavných vozidel. Včetně tramvaje T3.

T3 po tuningu
Tramvaj má i délku, šířku i výšku původní T3. Také kvůli tomu vzniklo pár komplikací. Například při instalaci reproduktorů do střechy. Od svého předchůdce se ale T3 Coupé liší hned v několika věcech. Například původní T3 má hranaté schody, Coupé má schody s rádiusy. Uprostřed vozu bude bar. Tento prvek má inspiraci v tramvaji T1. Ta měla uprostřed pult na prodej lístků, který byl v podobném designu. 

Původně měla být tramvaj kabriolet (T3Cabrio), ale nakonec se dopravní podnik (DP) rozhodl pro uzavřenou variantu. To hlavně kvůli bezpečnosti. Název Coupé odkazuje k tomu, že má tramvaj pouze jedny dveře. Od konstruktérů si však už tramvaj vysloužila přezdívku Coupátko. Pokud vše půjde podle plánu, tak DP představí tramvaj na Designbloku na konci října.

Modrá je nóbl

Modrá metalíza byla vybrána jednak proto, aby se tramvaj od ostatních lišila, a také protože je to barva luxusu. Další výraznou barvou bude bílá. V té budou například laminátové sedačky. Palubní deska tramvaje je pro změnu v kladívkové šedé. Lakování zabralo zhruba měsíc.

Za projektem stojí studio Anna Marešová designers Výrobcem, zadavatelem a investorem je Dopravní podnik hlavního města Prahy.

Autor: Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek