metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 16 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Alespoň jednou v týdnu pekly v minulém roce dvě z pěti českých a slovenských domácností

  15:03
Dvě období připoutají hospodyňky k domácí troubě víc než zbytek roku. Jsou to Vánoce a Velikonoce. Také to ale covid částečně změnil.
Cookies s kousky čokolády (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Platí-li, že v epidemii jsme v průměru přibrali šest kilogramů k předchozí hmotnosti, na vině není jenom omezený pohyb. Home office, zavřené provozy a další omezení nás nasměrovaly víc k domácí přípravě jídla. Výrazně víc jsme se však soustředili na výrobu sladkostí. Potvrzuje to poslední průzkum Spotřebitelského panelu GfK za roky 2020 a 2019.

Češi si pandemický život důkladně osladili
„Alespoň jednou v týdnu pekly v minulém roce dvě z pěti českých a slovenských domácností,“ potvrzuje výsledky zkoumání Ladislav Csengeri, ředitel Consumer Panel & Services GfK pro Česko a Slovensko. V našich i slovenských kuchyních výrazně víc voněly slané a sladké koláče, dorty a dezerty, a to nejen na oslavy či pro návštěvy, kterých kvůli restrikcím pohybu přece výrazně ubylo.

Podle čeho kulinaříme?

  • Stravovací trendy lze vyčíst také z prodejů kuchařských knih. Například na e-shopu Alza je momentálně nejžádanější titul 29 dní. Ten se ale týká receptů vedoucích ke zhubnutí. 
  • Z dvaceti nejprodávanějších titulů se čtyři soustředí na zdravé vaření, šest se týká sladkého a cukrařiny.
  • Mezi nejprodávanější tituly patří ty „personalizované“ známými tvářemi – tedy kuchařky Romana Vaňka nebo Zdeňka Pohlreicha.

„Pekly hlavně rodiny s dětmi v předškolním věku, s dětmi navštěvujícími základní školu,“ konstatuje Ladislav Csengeri. Upozorňuje také, že počet domácností, které si dopřály domácí koláč alespoň jednou týdně, vzrostl výrazněji v Česku než u našich východních sousedů.

Sváteční kalorie se jen pohrnou
Velikonoce jsou současně příležitostí, jak narušit či přerušit úsilí o zdravější životní styl. I když se lidé více vrhli na běhání a nestěžují si ani prodejci jízdních kol, na menším počtu obézních se to zatím nijak neprojevilo. Nadváhou či obezitou u nás trpí více než dvě třetiny mužů. Velikonoční hodování a další konzumace to ještě podpoří.

Ke štíhlejší linii nepřispěje proto ani velikonoční nabídka českých pivovarů. Ty jako obvykle útočí na spotřebitele nejrůznějšími pivními speciály. Mezi nejtradičnější velikonoční patří zelené pivo, které bývá dobarvováno jak bylinami, tak likéry. Na rozdíl od balených potravin se z etikety piva konzument nedozví, kolik kalorií do svého těla napumpuje. Pokud se jedná o dvanáctku, dostanete do těla jedním půllitrem přes 220 kilokalorií, což odpovídá přibližně stogramové porci libovější vepřové kotlety. Zatímco pět kotlet na posezení si dá málokdo, pět velikonočních piv na jedno posezení nebývá zase až tak výjimečných.

Pobyt doma vedl ke kulinářským inovacím
Za poslední rok jsme víc sahali po kuchařských knihách. Inspiraci pro pečení jinak, než nás učili babičky a prababičky, si vyzkoušelo více než čtyřicet procent českých domácností. Ty slovenské byly ještě inovativnější. Nové postupy si našly cestu do takřka poloviny slovenských domácích kuchyní.

Nápady však lidé nehledali jenom v literatuře. Nejvíc fungovala výměna nápadů mezi rodinami a známými. „Samozřejmě také internet, až dvě třetiny hospodyněk vycházejí z námětů, které si tu našly,“ komentuje inovativnost v pečení Csengeri z GfK.

I když si usnadňujeme práci nákupem polotovarů, při loňském pečení si například listovým těstem z obchodu vypomáhala jen část domácností, i tento druh si leckdo sám vyráběl. Více než čtyřicet procent koláčů, buchet a dalších sladkostí se v troubách upeklo z kynutého nebo litého těsta.

Leckteré recepty lidé pochytili také z televize, kde se vlastně vaří a peče všude, nejen ve specializovaných kulinářských pořadech. Gastronomické kouzlení je i v ranních vysíláních nebo v pořadech určených vysloveně domácím kutilům. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Komerční sdělení

Město Split – 6 míst, které si užít v okouzlující Dalmácii

vydáno 26. dubna 2024

Chorvatsko je oblíbenou destinací a ročně láká spousty turistů. Čeká na vás spousta krásných míst, mezi jedno z těch nejoblíbenějších patří Split. Jde o...  celý článek

Komerční sdělení

Jak vybrat koberec do kuchyně, který doladí prostor

vydáno 26. dubna 2024

Kuchyně je pro mnoho z nás srdcem domova. Je to místnost, kde se setkáváme, vaříme a celkově trávíme spoustu času. Dlouho ovšem byla považována za...  celý článek