metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Alkoholové radovánky u vody jsou v reklamách oblíbené. Na řekách i v bazénech zabíjejí

  15:55
Z moře se vynořuje loď s reklamou na alkoholické pití. Rozjásaná skupina mladých lidí k ní plave z pláže a party s plnými sklenkami začíná.

Další 1 fotografie v galerii
Alkohol a reklama. Tahle dvojka to spolu táhne už pořádnou řádku let. | foto: Repro YouTube

Na řekách i v bazénech umírají popíjející lidé. Záchranáři by mohli vyprávět smutné příběhy opilých plavců nebo soukromých bazénových večírků. Výrobci alkoholových reklam si s tím ale mnohdy moc hlavu nelámou. Pití k vodě podle jejich představ neoddělitelně patří. Stát sice alkohol jako legální „drogu“ toleruje, čerpá z něho nemalé daňové příjmy. Současně si hlídá, aby například alespoň reklama nevybízela k bezuzdné konzumaci. Poměrně široce se propagaci alkoholu věnuje i náš etický kodex vydaný českou radou pro reklamu. Ten například vyjmenovává, že za kodexu odporující budou považovány reklamy, které třeba navádějí k pití děti, zobrazují nezodpovědný postoj ke spotřebě alkoholu, hlavně z hlediska spotřebovaného množství, kodex vymezuje i místa, kde se alkohol nemá v reklamách konzumovat.

Jenže právě vodní a současně letní radovánky jsou s konzumací alkoholu často spojovány. Agentury na to jdou chytře, aby se s reklamním kodexem nestřetly. „Psychologické metody používané v marketingové komunikaci vedou k dosažení marketingových cílů přes záměrné ovlivňování příjemců sdělení. Reklama oslovuje naše podvědomí a nutí nás k jednání, které bychom při vědomé kontrole neuskutečnili,“ charakterizuje účinky reklamních sdělení Olga Jiroušková, která se problematice alkoholové reklamy věnovala ve své bakalářské práci. „Alkohol je většinou spojován se zábavou,“ říká Jiroušková a jmenuje třeba snahu výrobců zaměřovat se právě reklamami na mladé konzumenty.

To se týká například reklamy na Viper Hard Selzer, drink z produkce Prazdroje se čtyřmi procenty alkoholu (viz fotorámeček dole). Právě on je propagován plachetnicí vynořující se z moře. „Reklama zobrazuje loď, která se vynořuje z mořské hladiny, je tedy fantazijní, nejde o zobrazení skutečné situace,“ argumentuje Zdeněk Kovář, mluvčí Prazdroje. 

Alkohol a reklama. Tahle dvojka to spolu táhne už pořádnou řádku let.

Loď podle něho nikam nepluje, nenavádí tudíž k řízení lodi pod vlivem alkoholu a reklama sama dbá na zodpovědnou konzumaci alkoholu. „Ve všech materiálech klademe důraz na slovo zakotvi (objev novinku, u které zakotvíš), aby bylo zřejmé, že pití alkoholu je možné až po plavbě,“ vysvětluje Kovář. Propagaci formou ochutnávek také podle něho Prazdroj organizuje na bezpečných místech. „Soustředíme se na prostředí mimo bazény či koupaliště, předcházíme situacím, které by byly spojené s konzumací před plaváním či jiným sportem,“ dodává Kovář k dotazu ohledně „mořské“ reklamy na alkoholový drink.

Podobné prostředí i partu mladých lidí využila ve své reklamě na sekt Ice také společnost Bohemia Sekt. V ní zase konzumuje šumivý nápoj parta mladých na plovoucím barovém ostrůvku (je ve formě ledové kry). Ani tento výrobce nemá pochyby o podprahovém sdělení, které by mělo vybízet k pití alkoholu během vodních radovánek. „V žádném případě nenabádá k neumírněné konzumaci alkoholu u vody nebo ve vodě. Bohemia Sekt klade u všech kampaní na téma alkoholu vysoké nároky a kampaně jsou důsledně expertně posuzovány právními a mediálními odborníky,“ připomíná Martin Fousek, marketingový ředitel staroplzeneckého výrobce sektů a vín. 

Adiktologové jsou ale poněkud odlišného mínění. „Z mého pohledu jsou tyto reklamy nevhodné, v tomto ohledu jsou dobrá doporučení Světové zdravotnické organizace, která navrhují úplný zákaz reklam v oblasti alkoholu. U nás nefunguje regulace reklamy na alkohol ideálně a do prostoru se dostávají nevhodná spojení alkoholu jako pozitivního životního stylu,“ myslí si adiktolog Benjamin Petruželka z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy Praha.

Mládí a pití

  • Jiří Macháček se coby tvář božkovského rumu projíždí s přáteli na plachetnici tažené městem a míří do baru na rum. Jenže autoři reklamy zapomněli, že ani v taženém karavanu, natož lodi, nesmějí být za jízdy lidé.
  • Fernet a radovánky u vody, i to byla jedna z božkovských reklam.
  • Vychlazený alkoholický drink od Prazdroje vychutnávají v další reklamě zvesela mladí lidé na lodi. V jiné zase staroplzenecký ledový sekt rozdováděl mládež na plovoucím baru.
  • Přibližně padesáti procentům utonulých Čechů zjistí následně v krvi alkohol. Některé odhady hovoří až o 75 procentech. Nešťastníci se utopili při karambolech během splouvání řek, pod jezy, opilí spadli do bazénu nebo při aktivitách ve vodě v zahraničí.
  • Ti, kteří alkoholové radovánky u vody přežili, končí leckdy na kapačkách, případně doživotně upoutaní na lůžko. Počty utonulých se pohybují ročně mezi 200 a 250. Většina utonulých jsou muži.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Muž zaplatil nové parkovací oprávnění, i tak mu přišly pokuty. Zasáhl ombudsman

vydáno 25. dubna 2024  17:22

Brněnský senior dostal od města automaticky vygenerovaný mail s upozorněním, že mu končí platnost parkovacího oprávnění. Zopakoval tak platbu z...  celý článek

Tvář stará tisíc let. Podobu sv. Vojtěcha odhadli odborníci podle lebky z pokladu

vydáno 25. dubna 2024  17:12

Pravděpodobnou podobu patrona pražského arcibiskupství sv. Vojtěcha ve čtvrtek odhalili zástupci arcibiskupství a odborníci, kteří se na práci podíleli....  celý článek