metro.cz

Počasí v Praze

8 °C / 11 °C

Středa, 22. listopadu 2017. Svátek má Cecílie.
I ve stáří je důležitý pravidelný pohyb
I ve stáří je důležitý pravidelný pohyb | foto: Profimedia.czProfimedia.cz

Ani ve stáří nezapomínejte na své koníčky

15. července 2017  7:29 Markéta Králová
Ani s blížícím se důchodem není čas nazout bačkory. Stáří si užijte.

Pokud jste se rozhodli v důchodu trávit čas před televizí a zavření doma, není to nejlepší nápad. Jistě že si potřebujete odpočinout. Ovšem lépe a aktivně. Trénujte mozek i tělo a budete se cítit mnohem lépe.



Pohyb je pro seniorský věk nenahraditelný. Cvičení sice neumožní zcela odstranit zdravotní potíže, ale může podstatně snížit jejich další rozvoj. „Tělesná aktivita ve vysokém věku navíc kromě tělesné schránky udržuje v dobré kondici i mozek,“ říká neuroložka Jana Filipová a pokračuje: „Podle posledních výzkumů pohyb zlepšuje přítok krve do mozku, a tím snižuje nebezpečí demence a mrtvice. Kromě toho tělesná aktivita stimuluje růst nervů v oblasti mozku, která podstatně ovlivňuje paměť.“ Pohybem se tedy udržíte v tělesné kondici i duševní pohodě. A nezapomínejte, o rekordy už dávno nejde. Najděte si tedy pohyb, který vás bude bavit.

Stejně jako celý náš organismus s námi stárne i náš mozek. Proto bychom ho měli co nejčastěji namáhat, abychom si zachovali duševní svěžest co možná nejdéle. „S mozkem je to totiž jako se svalem. Když ho netrénujete, pomaličku zakrní. A nemusíte si toho ani všimnout. Takže bez ohledu na věk bychom měli své buňky namáhat. Není třeba zrovna usilovně studovat, dokonce i třeba luštění křížovky nebo zábavné soutěže nás nutí mozek cvičit,“ radí neuroložka Jana Filipová. Co bychom tedy podle ní měli dělat?

Co si vybrat

Plavání

  • Jedním z nejlepších sportů pro seniory je bezpochyby plavání. Voda odlehčuje zátěž, šetří klouby, perfektně protáhne svaly a velmi pomáhá při artróze či problémech s páteří.

Choďte ven

  • Už jen pouhá chůze pomůže pohybovému aparátu, zlepší oběh krve i klouby. Procházky by ale měly být pravidelné. Nesmíte se přetěžovat, ale i dvacet minut denně výrazně zlepší vaši kondičku.

Nordic walking

  • Nordic walking je čím dál oblíbenější. Při sportovní chůzi se speciálními holemi se klasická procházka mění v efektivní cvičení, které léčí srdce i metabolismus. Hodí se pro starší osoby hlavně proto, že proti „procházkové“ chůzi jde skutečně o aktivní cvičení.

Cvičte i neurony

  • Myslíte si, že na studium je už pozdě? To jste na omylu, naopak váš mozek to ocení. Zkuste se třeba jen tak pro zábavu učit cizí jazyk nebo zvládnout základy počítače.

Luštěte, vyškrtávejte

  • Křížovky, sudoku nebo osmisměrky jsou velmi zábavnou formou, jak trénovat neurony a zároveň se dozvědět něco nového.

Hrajte si

  • Pro posilování mozku jsou ideální i stolní hry založené na pozornosti, jako je pexeso, karty, scrabble nebo dáma a šachy.



Komentáře

Hlavní zprávy

Dvůr v Michli ožije v sobotu vánočním jarmarkem

Domov pro seniory Sue Ryder v Michli.
vydáno 22. listopadu 2017  15:55

Přijďte se vánočně naladit na tradiční jarmark, který pořádá v sobotu nezisková organizace Sue Ryder v Michelském dvoře.  celý článek

Senioři. Pomůžou jim doma sdílené hlídačky?

(Ilustrační snímek)
vydáno 22. listopadu 2017  14:36

Se stárnoucí českou populací se začínají rodit nové služby. Například hlídání seniorů.  celý článek

Sloupek Pavla Maurera: Zdravý život

Pavel Maurer
vydáno 22. listopadu 2017  13:13

Stačí jen trochu přemýšlet o tom, co si vkládáme do pusy.  celý článek

Odpadky si Praha bude vozit sama

Pražské služby - ilustrační snímek.
vydáno 22. listopadu 2017  10:55

Radní chtějí vyměnit podíl v teplárnách za vládu nad Pražskými službami.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám