metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 29 °C

Pátek, 21. července 2017. Svátek má Vítězslav.
I ve stáří je důležitý pravidelný pohyb
I ve stáří je důležitý pravidelný pohyb | foto: Profimedia.czProfimedia.cz

Ani ve stáří nezapomínejte na své koníčky

15. července 2017  7:29 Markéta Králová
Ani s blížícím se důchodem není čas nazout bačkory. Stáří si užijte.

Pokud jste se rozhodli v důchodu trávit čas před televizí a zavření doma, není to nejlepší nápad. Jistě že si potřebujete odpočinout. Ovšem lépe a aktivně. Trénujte mozek i tělo a budete se cítit mnohem lépe.



Pohyb je pro seniorský věk nenahraditelný. Cvičení sice neumožní zcela odstranit zdravotní potíže, ale může podstatně snížit jejich další rozvoj. „Tělesná aktivita ve vysokém věku navíc kromě tělesné schránky udržuje v dobré kondici i mozek,“ říká neuroložka Jana Filipová a pokračuje: „Podle posledních výzkumů pohyb zlepšuje přítok krve do mozku, a tím snižuje nebezpečí demence a mrtvice. Kromě toho tělesná aktivita stimuluje růst nervů v oblasti mozku, která podstatně ovlivňuje paměť.“ Pohybem se tedy udržíte v tělesné kondici i duševní pohodě. A nezapomínejte, o rekordy už dávno nejde. Najděte si tedy pohyb, který vás bude bavit.

Stejně jako celý náš organismus s námi stárne i náš mozek. Proto bychom ho měli co nejčastěji namáhat, abychom si zachovali duševní svěžest co možná nejdéle. „S mozkem je to totiž jako se svalem. Když ho netrénujete, pomaličku zakrní. A nemusíte si toho ani všimnout. Takže bez ohledu na věk bychom měli své buňky namáhat. Není třeba zrovna usilovně studovat, dokonce i třeba luštění křížovky nebo zábavné soutěže nás nutí mozek cvičit,“ radí neuroložka Jana Filipová. Co bychom tedy podle ní měli dělat?

Co si vybrat

Plavání

  • Jedním z nejlepších sportů pro seniory je bezpochyby plavání. Voda odlehčuje zátěž, šetří klouby, perfektně protáhne svaly a velmi pomáhá při artróze či problémech s páteří.

Choďte ven

  • Už jen pouhá chůze pomůže pohybovému aparátu, zlepší oběh krve i klouby. Procházky by ale měly být pravidelné. Nesmíte se přetěžovat, ale i dvacet minut denně výrazně zlepší vaši kondičku.

Nordic walking

  • Nordic walking je čím dál oblíbenější. Při sportovní chůzi se speciálními holemi se klasická procházka mění v efektivní cvičení, které léčí srdce i metabolismus. Hodí se pro starší osoby hlavně proto, že proti „procházkové“ chůzi jde skutečně o aktivní cvičení.

Cvičte i neurony

  • Myslíte si, že na studium je už pozdě? To jste na omylu, naopak váš mozek to ocení. Zkuste se třeba jen tak pro zábavu učit cizí jazyk nebo zvládnout základy počítače.

Luštěte, vyškrtávejte

  • Křížovky, sudoku nebo osmisměrky jsou velmi zábavnou formou, jak trénovat neurony a zároveň se dozvědět něco nového.

Hrajte si

  • Pro posilování mozku jsou ideální i stolní hry založené na pozornosti, jako je pexeso, karty, scrabble nebo dáma a šachy.

Komentáře

Hlavní zprávy

Jsem milovníkem čehokoliv secesního, říká raper Gipsy

Raper Gipsy
vydáno 21. července 2017  13:19

„Nevím ani proč, ale styl Muchy je pro moje srdce fakt naplněním. Miluju to,“ vysvětluje raper Gipsy pro magazín Metro, proč má rád secesi. Co poslouchá a...  celý článek

V září vyjede v metropoli víc nočních autobusů

(Ilustrační snímek)
vydáno 21. července 2017  8:21

Tramvaje přes noc jsou přetížené, je třeba jim ulevit. Podrobnosti najdete ve velké tabulce pod článkem.  celý článek

Sdílení aut je v Česku na vzestupu. Láká hlavně mladé

Pneumatika na chodníku
vydáno 21. července 2017  7:22

V modrých zónách v Praze lidé s carsharingem ušetří.  celý článek

S thajským buddhistou i u kyvadla. Zacvičit si jógu jde v Praze zdarma

Pravidelné lekce jógy v parku na Portheimce. Zacvičit si zde můžete různé styly...
vydáno 21. července 2017  5:54

Cvičení pod širým nebem nabízejí na Kampě, Vyšehradě i v Letenských sadech.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám