metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav
Vindobona, motorový vůz řady 854 | foto: Archiv České dráhyMetro.cz

ANKETA: Žabotlam, Hliník či Vindobona? Jaký je nejoblíbenější vlak v Praze?

  13:31
Pražské koleji brázdí moderní bezbariérové vlaky i legendy, které vozí cestující už více než čtyřicet let. Pro někoho to jsou jen dopravním prostředky, pro jiné zase milované stroje s fascinující minulostí. Žabotlam, Hliník, Vindobona a Regionova denně vozí cestující na linkách S a R. Který vlak Pražské integrované dopravy je váš nejoblíbenější? Hlasujte v anketě deníku Metro pod tímto článkem.

Žabotlam, starý pantograf 451 nebo 452

Žabotlama, starý pantograf 451

Starý pantograf, řada 451 nebo 452, přezdívaný buď obyčejně jako pantograf nebo také jako „žabotlam“. Tento typ vlaku se stal základem pro vznik pravidelné intervalové dopravy v okolí Prahy.

V minulosti jezdil i na Ostravsku nebo kolem Košic, ale s rostoucím počtem vlaků a cestujících v okolí Prahy byly postupně všechny jednotky přesunuty do Prahy. Měly ve své době revoluční řešení se sníženou podlahou ve střední části vozu, předběhly tak dobu, jednalo se tak o jedny z první nízkopodlažních vlaků v Evropě. Rychlost je 100 km/h a nabízely 300 míst k sezení. Ve své době byly velmi moderní a komfortní (ještě běžně jezdily parní lokomotivy a na osobních vlacích vozy s dřevěnými lavicemi), měly koženkou polstrované sedačky nebo dveře centrálně ovládané strojvedoucím.

První byly vyrobeny v roce 1964 a poslední v roce 1973. Neodmyslitelně jsou spojeny se začátkem budování Pražské integrované dopravy. V současnosti se používají už jen na posilové a vedlejší výkony, v pracovní dny je z depa vypraveno pět jednotek na linky S 4 Praha - Kralupy nad Vltavou, S 41 Roztoky u Prahy - Praha-Libeň a jako operativní záloha.

CityElefant nebo hliník, pantograf řady 471

CityElefant nebo hliník

Moderní pantograf řada 471, přezdívaný jako CityElefant nebo také jako „hliník“. To pro svou skříň vyrobenou z hliníkových profilů. Prototyp vznikl před rokem 2000, ve větší míře se postupně využívají v Pražské integrované dopravě cca od roku 2000.

Dnes jsou hlavním vozidlem, obsluhují všechny důležité elektrifikované tratě v okolí Prahy a jezdí až do Ústí nad Labem, Pardubic a dalších měst. O víkendech také na rychlících.

Podstatně změnily kvalitu cestování oproti dosluhujícím „žabotlamám“. Jsou nízkopodlažní, vybavené pro cestování vozíčkářů (rampy, bezbariérové WC), cyklistů, maminek s kočárky, cestující jsou o zastávkách informování audiovizuálním informačním systémem. Interiér je klimatizovaný. Nabízí přes 300 míst k sezení a jen 23 mít v 1. třídě. Tam jsou k dispozic také sklopné nebo rozkládací stolky a u několika míst elektrické zásuvky pro napájení notebooků a mobilních telefonů. Vlaky mohou jezdit až 140 km/h. V Praze je jich nyní deponováno přes 70.

Regionova, řada 814

Reginova, označení řada 814

Regionova, označení řada 814, vznikla modernizací starších motoráčků v letech 2005 až 2008. Na rozdíl od předchozích vozů je částečně bezbariérová, nabízí tak snadné cestování vozíčkářům a maminkám s kočárky. Také obyčejné koženkou potažené lavice s nízkou opěrkou zad byly nahrazeny textilem potaženými sedačkami s opěrkou hlavy a rukou.

Navíc místo pěti míst na šířku vozu jsou dnes jen čtyři místa, sedačky jsou tak širší a širší je i ulička, kterou se snáze prochází. Vozy mají audiovizuální informační systémy, které hlásí trasu a zastávky. Jejich rychlost je 80 km/h a kapacita 84 míst k sezení. Jednotky Regionova jezdí například na vlacích na linkách S8 a S80 z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Dobříše a Čerčan nebo na lince S 5 z Prahy do Kladna.

Vindobona, motorový vůz řady 854

Vindobona, motorový vůz řady 854

Poslední je motorový vůz řady 854. Někteří mu říkají „Vindobona“, protože vznikl na konci 60. let pro provoz mezistátního vlaku Vindobona Berlín - Praha - Vídeň. Další přezdívku má podle hydrodynamické převodovky - „hydra“.

V letech 2000 až 2006 proběhla jejich sériová modernizace. Obdržely nový interiér s čalouněnými sedačkami, rozhlasovým hlášením, novými předsuvnými dveřmi ovládanými tlačítky a další vylepšení jak z pohledu cestujících, tak v technické části.

K vozům patří série přípojných vozů, které byly modernizovány před několika lety. I ony obdržely nové čalouněné sedačky, předsuvné dveře ovládané tlačítky, toalety s uzavřeným systémem, které je možné použít i ve stanici nebo v nich byly zřízeny prostory pro přepravu většího množství jízdních kol.

Tyto motorové vozy jezdí například na lince S 4 a R 3 z Prahy do Mladé Boleslavi, přípojné vozy s lokomotivou „brejlovec“ také na lince R 5 z Prahy přes Kladno do Rakovníka.

Hlasování potrvá do 9 hodin 31. prosince 2015.

Jaký je váš nejoblíbenější vlak v Praze?

celkem hlasů: 1868

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 9:00 čtvrtek 31. prosince 2015. Anketa je uzavřena.

Žabotlam
Žabotlam 677
Vindobona
Vindobona 659
CityElefant
CityElefant 461
Regionova
Regionova 71

Komentáře

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek