Ceny autopojištění letos porostou rychleji než v posledních letech. Čím to je?
Zásadní pro další vývoj je budoucí růst škod, kde velmi střízlivý odhad růstu průměrné škody za ročník představuje šest procent pro škody na majetku a 4,6 procenta pro škody na zdraví. Skutečný růst průměrného pojistného plnění vychází z předběžných hodnot roku 2020 dokonce vyšší – přibližně o osm procent meziročně. Stále se tak projevuje vyšší technická náročnost oprav nových, modernějších vozidel i veškeré další inflační tlaky na růst průměrné škody. Další vývoj pojistného je ale plně v kompetenci pojišťoven a záleží na jejich strategii, konkrétních výsledcích a regulatorních předpisech, jak uvedené rostoucí trendy ve škodní inflaci zohlední.
Ubylo kvůli pandemii za poslední rok nehod?
Vlivem pandemie došlo na jaře 2020 ke krátkodobému poklesu škodních událostí, který se projevil jak u škod vzniklých v České republice, tak u zahraničních škod. U škod vzniklých v Česku byl zaznamenaný největší pokles ve srovnání se stejným měsícem předchozích let 2018 a 2019, zhruba 33 procent během dubna a čtvrtinové poklesy nastaly také v březnu a květnu. V dalším období se již počty řešených škod výrazně nelišily od škod vzniklých ve stejném období předchozího roku. Navíc během nouzového stavu zdaleka nejméně klesly počty nehod vzniklých z důvodu nepřiměřené rychlosti nebo nesprávného předjíždění s potenciálně nejvíce tragickými následky. V období dalších vln pandemie již nenastal tak zásadní propad intenzity využívání individuální dopravy. Existuje nadále naopak spíše tlak na její vyšší využití namísto veřejné dopravy, tím pádem ale vzniká i vyšší pravděpodobnost vzniku škod.
V posledních letech jsou častěji vidět různé srovnávače pojištění. Má to vliv na zákazníky?
Nelze říct, že by v roce 2020 docházelo k častější změně pojistné smlouvy, ale opět podstatnou roli zejména v jarních měsících sehrál covid-19, kdy nově uzavíraná i ukončovaná pojištění celkově poklesla. Nakolik došlo loni ke změně distribučních kanálů, za nás nemůžeme okomentovat, neboť tato data k dispozici nemáme.
Zákazník jde často po ceně. Nemají levnější pojištění nějaký háček?
Doporučujeme si před sjednáním povinného ručení především pečlivě pročíst nabídku pojišťovny, zjistit si veškeré informace. Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je ze zákona povinné a stejně tak i základní limit pojistného plnění, který dosahuje dle zákona minimálně 35 milionů korun na škody na zdraví i škody na majetku. Pojišťovny nabízejí standardně i vyšší limity pojistného plnění. Současně si lze k povinnému ručení sjednat i připojištění, například čelních skel, a různé varianty asistenčních služeb, proto je potřeba pečlivě vybírat pojišťovnu a podmínky pojištění, nepřihlížet jen k ceně. Někdy právě i na první pohled vyšší pojistné v sobě může skrývat daleko širší rozsah pojistné ochrany, a to nejenom ve formě vyšších limitů pojistného plnění, ale právě například rozsáhlejší asistenční služby nejenom pro případ nehody, ale leckdy i poruchy.
Každé zatroubení nebo zvednutí prostředníčku může vést k tragédii
|