metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 27 °C

Úterý, 17. července 2018. Svátek má Martina.
Martin Hejtmánek jezdí Teslou Model X P90D.
Martin Hejtmánek jezdí Teslou Model X P90D. | foto: MAFRA

Auto na elektřinu je závislost

5. srpna 2017  12:53 Marek Hýř Metro.cz
„Nabíjení elektromobilu v Praze je občas problém. Stojan je obsazen,“ říká Martin Hejtmánek, člen Asociace pro elektromobilitu, který má auto na elektřinu už čtyři roky. V rozhovoru pro deník Metro vysvětluje výhody i nevýhody těchto vozů.

Jak to máte s nabíjením baterky?
Kdo má k dispozici garáž s třífázovou zásuvkou, má ideální podmínky pro používání elektromobilu. S tímto jednoduchým vybavením si zcela vystačím, a protože moje tesla má poměrně velkou baterii, až na výjimky nepotřebuji dobíjet jinde než doma. Naprostou většinu cest absolvuji po Praze, případně po Středočeském kraji.



A když jedete někam dál?
Dvakrát do roka jezdím za příbuznými na Slovensko. To pak dobíjím dvacet minut u Humpolce na Tesla Superchargeru, pak půl hodinky v Brně u rychlodobíječky CHAdeMO , kterou provozuje ČEZ, a nakonec dobíjím další půlhodinku na rychlonabíječce v Žilině. Na trase dlouhé pět set kilometrů si udělám tři kratší přestávky, což asi není nic moc pro manažera, který často peláší non stop po Evropě křížem krážem, ale pro člověka s malými dětmi v těchto přestávkách problém nevidím.

Z praxe vím, že je lepší udělat si tři kratší přestávky než třeba jen jednu dlouhou. Dobíjení nad osmdesát procent kapacity baterie se začne postupně zpomalovat, a tak se zbytečně protahuje dobíjecí čas.

Jak se žije s elektromobilem v Praze?
Od roku 2016 se s elektromobilem může parkovat na všech pražských modrých zónách za symbolický manipulační poplatek sto korun ročně. Toto zvýhodnění může využívat každý, tedy též mimopražský, soukromý i firemní elektromobil. Na vozy s hybridním pohonem se však toto zvýhodnění nevztahuje.

Co by majitelům elektromobilů ještě více v metropoli pomohlo?
Rozvoji elektromobility by pomohlo více rychlodobíjecích stanic. ČEZ jich provozuje nejvíce, ale stále to nestačí, protože se občas stává, že je stojan obsazen. Rychlodobíjení je u ČEZ poměrně výhodné. Pro časté dobíjení je výhodný neomezený tarif za čtyři sta padesát korun bez DPH měsíčně. Také je potěšující, že magistrát vážně uvažuje o síti dobíjecích stanic umístěných přímo ve sloupech veřejného osvětlení. Tento koncept se již v několika evropských městech osvědčil a je jasné, že to bude skvělá alternativa domácího nabíjení pro všechny, kteří parkují přes noc na ulici.

Takže elektromobil doporučujete?
Po čtyřech letech s elektromobilem mohu říci, že je takové auto vysoce návyková záležitost. Všiml jsem si, že se lidé elektromobility často bojí, podléhají různým předsudkům. Obavy ale nejsou na místě, protože pořízení elektromobilu není krokem do neznáma, podle mě je to krok do budoucnosti.



Komentáře

Hlavní zprávy

Sloupek Ondřeje Šteffla: Mozek na prázdninách

Ondřej Šteffl
vydáno 16. července 2018  14:31

„Některé děti po prázdninách rozumějí něčemu, čemu předtím nerozuměly,“ píše ve svém sloupku zakladatel ScioŠkol.  celý článek

Novou inscenaci Viktora Tauše uvedou na Jatkách

Zkoušení hry už je v plném proudu.
vydáno 16. července 2018  12:16

Hra Amerikánka je sondou do historie 80. let v Československu. Představí se v ní Eliška Křenková a Tereza Voříšková.  celý článek

Korunu milujeme, euro je nám volné

Ilustrační snímek
vydáno 16. července 2018  10:50

Češi se do eurozóny nehrnou. Jednotnou evropskou měnu nechtějí tři čtvrtiny z Čechů. Koruně naopak pořád hodně věříme.   celý článek

Metropole sjednotí všechny cedule

Ilustrační snímek
vydáno 16. července 2018  8:40

Problémy pražského orientačního systému zkoumají experti. Jeho design se bude řešit za rok.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám