metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 22 °C

Úterý, 22. srpna 2017. Svátek má Bohuslav.
Martin Hejtmánek jezdí Teslou Model X P90D.
Martin Hejtmánek jezdí Teslou Model X P90D. | foto: MAFRA

Auto na elektřinu je závislost

5. srpna 2017  12:53 Marek Hýř Metro.cz
„Nabíjení elektromobilu v Praze je občas problém. Stojan je obsazen,“ říká Martin Hejtmánek, člen Asociace pro elektromobilitu, který má auto na elektřinu už čtyři roky. V rozhovoru pro deník Metro vysvětluje výhody i nevýhody těchto vozů.

Jak to máte s nabíjením baterky?
Kdo má k dispozici garáž s třífázovou zásuvkou, má ideální podmínky pro používání elektromobilu. S tímto jednoduchým vybavením si zcela vystačím, a protože moje tesla má poměrně velkou baterii, až na výjimky nepotřebuji dobíjet jinde než doma. Naprostou většinu cest absolvuji po Praze, případně po Středočeském kraji.



A když jedete někam dál?
Dvakrát do roka jezdím za příbuznými na Slovensko. To pak dobíjím dvacet minut u Humpolce na Tesla Superchargeru, pak půl hodinky v Brně u rychlodobíječky CHAdeMO , kterou provozuje ČEZ, a nakonec dobíjím další půlhodinku na rychlonabíječce v Žilině. Na trase dlouhé pět set kilometrů si udělám tři kratší přestávky, což asi není nic moc pro manažera, který často peláší non stop po Evropě křížem krážem, ale pro člověka s malými dětmi v těchto přestávkách problém nevidím.

Z praxe vím, že je lepší udělat si tři kratší přestávky než třeba jen jednu dlouhou. Dobíjení nad osmdesát procent kapacity baterie se začne postupně zpomalovat, a tak se zbytečně protahuje dobíjecí čas.

Jak se žije s elektromobilem v Praze?
Od roku 2016 se s elektromobilem může parkovat na všech pražských modrých zónách za symbolický manipulační poplatek sto korun ročně. Toto zvýhodnění může využívat každý, tedy též mimopražský, soukromý i firemní elektromobil. Na vozy s hybridním pohonem se však toto zvýhodnění nevztahuje.

Co by majitelům elektromobilů ještě více v metropoli pomohlo?
Rozvoji elektromobility by pomohlo více rychlodobíjecích stanic. ČEZ jich provozuje nejvíce, ale stále to nestačí, protože se občas stává, že je stojan obsazen. Rychlodobíjení je u ČEZ poměrně výhodné. Pro časté dobíjení je výhodný neomezený tarif za čtyři sta padesát korun bez DPH měsíčně. Také je potěšující, že magistrát vážně uvažuje o síti dobíjecích stanic umístěných přímo ve sloupech veřejného osvětlení. Tento koncept se již v několika evropských městech osvědčil a je jasné, že to bude skvělá alternativa domácího nabíjení pro všechny, kteří parkují přes noc na ulici.

Takže elektromobil doporučujete?
Po čtyřech letech s elektromobilem mohu říci, že je takové auto vysoce návyková záležitost. Všiml jsem si, že se lidé elektromobility často bojí, podléhají různým předsudkům. Obavy ale nejsou na místě, protože pořízení elektromobilu není krokem do neznáma, podle mě je to krok do budoucnosti.



Komentáře

Hlavní zprávy

Dálnice za Hradcem Králové zase skončí v polích

Nový úsek dálnice D11 u Hradce Králové (18.8.2017).
vydáno 22. srpna 2017  14:48

Z Prahy dojedou nově motoristé po dálnici D11 až do Hradce Králové. Dosud musely automobily sjíždět z dálnice přes křižovatku u Opatovic nebo použít...  celý článek

Podpora rodin se znovu odkládá

Stroj umístěný v obchodním centru Forum vypadá jako běžný bankomat. Uživatel...
vydáno 22. srpna 2017  11:37

Koncepce rodinné politiky vládu štěpí. Například novomanželské půjčky se líbí i veřejnosti.  celý článek

Jinonice budou v novém už zítra. Brzy ale zavřou Náměstí Republiky

Jinonice se po sedmi měsících otevírají.
vydáno 22. srpna 2017  9:31

Stamilionová oprava pražské stanice metra B končí.  celý článek

Akvapark Lužánky má plán. Brno teď hledá firmu, která dá peníze

Nový bazén bude ve tvaru vlny.
vydáno 22. srpna 2017  7:23

Brněnští radní vybrali venkovní podobu plánovaného akvaparku v Lužánkách. Zaujme především prosklenou střechou ve tvaru vlny. Nový akvapark by měl vyrůst...  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám