Exportně orientované Česko zatím marně vyhlíží časy, které vládly předtím, než byl svět vypnutý koronavirem. „Ekonomický šok, kdy se na dlouhé týdny zastavila celá odvětví, se zatím výrazněji neprojevil v odhodlání lidí nakupovat a utrácet. To hlavní nás ale v tomto směru zřejmě teprve čeká,“ odhaduje Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank.
Také se neví, jaké dopady bude mít postupné ukončení finančních dotací, jako jsou třeba programy Antivirus nebo Kurzarbeit. V tom se ekonomičtí experti bank v Česku liší. „Například propad hrubého domácího produktu odhadují banky mezi šesti až deseti procenty, v některých oborech může podle nich výpadek představovat až dvacet procent,“ komentuje prognózy Miroslav Zámečník, ekonomický analytik České bankovní asociace. Výraznější útlum může postihnout například hlavní oporu českého hospodářství, autoprůmysl.
Boj o dieselové motory
|
Subdodavatelé z Česka totiž nezásobují jenom automobilky u nás, ale v celé Evropě. „Jsme silně navázáni hlavně na Německo, domácí výrobci vzhlíželi k plánovanému příspěvku na nákup auta ve Spolkové republice,“ popisuje Horská. Jenže slevy na pořízení nového vozu zavedli Němci pouze pro elektromobily. Protože je značná část českých výrobců autodílů orientovaná na spalovací motory, v tomto směru jim zhasla naděje. Pokud se budou více prosazovat „zelená“ auta, firmy z oblasti autodílů, které rychle nezmění výrobní program, budou mít potíže. Vyšší nezaměstnanost může zasáhnout právě je.
„Problémem lidí v automobilových profesích je, že v branži je jak vysoká přidaná hodnota, tak vysoké platy,“ říká Petr Dufek, analytik ČSOB. Odpovídající mzdu mohou proto lidé propuštění z této branže jinde na trhu obtížně hledat.