Čekání ve frontě na poště nebo doma na doručovatele je pro mnohé Pražany již pěkných pár let minulostí. Takzvané balíkomaty, tedy schránky, odkud si mohou lidé sami objednané zásilky vyzvedávat, „vyrostly“ během posledních let prakticky v každé druhé ulici. Obří krabice s množstvím dvířek však mají každá jinou barvu a dle postřehů čtenářů deníku Metro stávají i na prapodivných místech.
„Manželka mě upozornila na nový box pro balíky u prodejny Albert ve Štúrově ulici v Praze 4. Pravila doslova, že nechápe, který blbec to tam schválil takhle postavit. Balíkomaty tam totiž stojí těsně proti sobě. Ideální to krytí pro zloděje,“ píše čtenář deníku Metro Jiří Schwarzer, který za svůj fotoúlovek získává odměnu tři sta korun.
Rozdílného vzhledu výdejních boxů, které se zpravidla nacházejí hned vedle sebe, si začal všímat i čtenář Martin Stehlík. I jemu náleží odměna za fotografii, na které je vidět, že si lze do schránek Alzy objednat i zboží jiné firmy. Tato společnost si totiž přihrádky nenárokuje celé. „Snímek pochází ze Sídliště Solidarita ve Strašnicích,“ píše Stehlík.
Podle mluvčího Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) Marka Váchy se žádný závazný předpis na vzhled balíkomatů v současnosti stále nevztahuje. V některých případech je možné uplatňovat Pražské stavební předpisy, například odstavce týkající se oplocení nebo reklamy, ale spoustu parametrů ovlivnit jednoduše nelze.
„I vzhledem k tomu, že ještě není po volbách ustanovena nová rada hlavního města Prahy, žádný posun zatím ve věci nenastal. Rozhodně jsou ale balíkomaty jedno z témat ve veřejném prostoru, které chceme proaktivně i nadále tlačit,“ vysvětluje pro Metro Vácha. K tématu umísťování balíkomatů ve městě má IPR zatím pouze interní pracovní manuál, kde pravidla částečně formuluje. IPR ho používá, když se jeho zástupců někdo ptá na názor. Tímto dokumentem se částečně řídí například zmiňovaná Alza, která v metropoli startovala v květnu s necelou dvacítkou boxů. Nyní už by je nikdo nespočítal, a už vůbec ne, pokud by připočítal výdejní „krabice“ od konkurence.
„Pracujeme se zpětnou vazbou veřejnosti a našich zákazníků. Například jsme upravili polep našich balíkomatů, který je nyní střízlivější a pracuje s tlumenější barevností,“ popisuje pro deník Metro mluvčí Alzy Daniela Chovancová.
Podle mluvčího Zásilkovny Kamila Chalupy jsou nejčastějšími partnery této doručovatelské firmy s vlastními boxy v hlavním městě soukromé společnosti či obchodní řetězce. „Ale spolupráci jsme uzavřeli i s několika městskými částmi, které ve službě vidí přidanou hodnotu pro občany. Jedná-li se o historické části obcí, jednáme i s památkovými úřady,“ svěřil Metru v říjnu Chalupa.