Jedno kliknutí myši přepne semafor a zelená pustí do tunelu Blanka auta. Ale až skončí testy. Pokud dopadnou dobře, není důvod, proč by tunelem neměli první řidiči projet ve stanoveném termínu 2. prosince. „V případě, že budou všechny zkoušky hotové, nevidím důvod, proč bychom neměli termín dodržet. Nevím, proč by měla být stavba za skoro 37 miliard prázdná,“ uvedl náměstek primátora Jiří Nouza.
Nouza ale připustil, že první řidiči se do Blanky dostanou až ve chvíli, kdy bude z hlediska technologií zcela bezpečná. Denně jí totiž po spuštění projede kolem šedesáti tisíc aut. Odborníci odhadují, že se může ročně stát 250 až 300 nehod. Technologie jsou nezbytnou bezpečnostní součástí tunelu, zajišťují nejenom informace o provozu a světelnou signalizaci, ale i požární systémy a vzduchotechniku.
Magistrát popírá i údajné potíže s vlhkostí a zatékáním do tunelu. „Já žádnou informaci, která by říkala, že je tu nějaký takový důvod, aby tunel Blanka nefungoval, nemám,“ reagoval Nouza. Podle něj stavbaři v minulosti řešili jen problémy s vodou z přívalových dešťů.
Z velínu se šéfuje celé BlanceTunel Blanka se řídí ze strahovského velína. Co velín umí, vysvětlil Jiří Řehák, ředitel divize dopravní systémy společnosti Eltodo. Co se z tohoto velína dokážete ovládat? Technologické vybavení, vzduchotechniku, napájení, osvětlení, požární signalizaci, osvětlení, bezpečnostní signalizaci. Dopravní část se řídí zdruhého velína Na Bojišti. Jak reaguje na požár? Požární kabel automaticky detekuje místo požáru a automaticky opraví odvětrávání kouře, aby nedošlo k otravě zplodinami. Tunel ale není připraven jen na požár, systém je připraven třeba i na chemický útok. Jak probíhají zkoušky? V současné době probíhají zkoušky systému, generální dodavatel s nimi začal v polovině srpna. Existuje projekt zkoušek, který se skládá z dílčích zkoušek, které je potřeba postupně provést. |