Jednou z možností, kam dítě zapsat je škola waldorfské typu. Zde je například veden zasedací pořádek podle temperamentu dětí a matematika či čeština se zde učí trochu jinak. „Výuka hlavních vyučovacích předmětů probíhá v blocích po dobu dvou až čtyř týdnech. Žáci se tak mohou soustředit na jedno téma po delší dobu a lépe ho tak prožít a zpracovat. Ostatní předměty se vyučují v obvyklých pětačtyřiceti minutových vyučovacích hodinách,“ představila výuku Šárka Šatánková učitelka ze Základní školy a střední školy waldorfská v Opatově.
Učí se tu i žáci se zdravotním omezením
Waldorské školy se snaží ke každému dítěti přistupovat zvlášť. „Respektujeme individuální možnosti a schopnosti každého dítěte, individuální tempo, temperament,“ dodává Šatánková. Opatovská škola má i jeden primát. „Přijímáme žáky a studenty s různým typem postižení či zdravotního omezení. Jsme tedy jedinou waldorfskou praktickou školou nejen v Praze, ale i v celé republice,“ chlubí se Šatánková.
Důraz na individuální přístup je kladen ve školách montessori. „Pedagogové nejsou pro děti autoritativními osobami, které jednostranně řídí výuku, ale spíše partnery, kteří jim pomáhají metodou názorných pokusů a mnohdy i chyb poznávat po vlastní ose nové věci,“ přiblížila koncept montessori vzdělávání Martina Galušková z organizace Duhovka Group, která sdružuje montessori školy.
Víc angličtiny
Pro mnoho rodičů jsou školy Duhovka Group zajímavé i kvůli důrazu na cizí jazyk. Děti se učí v mateřském a částečně i v cizím jazyce. „Rychlost výuky plně respektuje potřeby a možnosti každého dítěte. Učivo přitom samozřejmě respektuje a splňuje osnovy,“ dodává Galušková.
Jiný způsob výuky praktikují i na Základní a mateřské škole Angel. Tak se je typem školy Začít spolu. „Rodiče mají možnost přicházet do tříd, účastnit se aktivně výuky jako asistenti. Školní den začíná ranním kruhem, který je místem pro společné setkávání, pro vyjadřování vlastních pocitů a sdílení programu dne,“ naznačila zvlášnosti školy ředitelka Iva Cichoňová.
Domácí výuka
Jinak k dětem přistupují i v Brandole – BRAnická Domácí škoLA. Malá domácí školička v rodinném domě se také snaží přistupovat ke každé žákovi zvlášt. Do mini-školy nyní chodí jen 5 žáků, výuka jim začíná v 9 hodin a extra pozornost je věnována angličtině. „Děti této školy jsou v režimu domácího vzdělávání. Jsou zapsány v běžné základní škole, kam chodí vždy v pololetí na přezkoušení. Příslušná škola jim také vydává vysvědčení,“ popsala výuku hlavní koordinátorka školy Anna Wurmová.