metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 12 °C

Pondělí, 24. září 2018. Svátek má Jaromír.
Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí...
Dalších 5 fotografií v galerii
Nízkopodlažní elektrobus SOR EBN 11 dobíjí baterie ve stanici Želivského pomocí pantografového sběrače. | foto: Archiv DPPMetro.cz

Budoucnost MHD není jen metro D, ale i elektrobus s pantografem

24. listopadu 2016  11:35 Robert Oppelt
Dlouho to vypadalo, že trolejbusy jsou uzavřenou kapitolou pražské hromadné dopravy. Technický pokrok ale znovu dává šanci těmto strojům, tedy jejich moderním nástupcům, elektrobusům.

Jaká je historie trolejbusů?

  • V roce 1936 se mohli první lidé v Praze svézt trolejbusem. Právě hlavní město bylo první, které tento dopravní prostředek v zemi zavedlo.
  • Pro první linku byla zvolena trať od Střešovické vozovny přes Ořechovku, Bořislavku a Hanspaulku k Matěji.
  • V 60. letech dosáhla v Praze trolejbusová doprava svého vrcholu. Celkem 123 trolejbusů vozilo na deseti linkách více než 48 milionů cestujících ročně.
  • Od té doby se však od trolejbusů postupně opouštělo, poslední vyjel v noci z 15. na 16. října v roce 1972.
  • Na definitivní zrušení trolejbusů měla hlavní vliv levná ropa ze SSSR, díky které byly upřednostňovány autobusy.



Dojezd by mělo prodloužit právě dobíjení z troleje na problematických místech. „Cestou do kopce se totiž spotřebuje nejvíce energie. Hledáme možnosti, jak co nejvíce zvýšit dojezd elektrobusů,“ uvedl pro Lidovky.cz Jan Šurovský, technický ředitel dopravního podniku.

Fotogalerie

Něco podobného už dopravní podnik nějaký čas zkouší na Želivského, kde testuje elektrobusy na lince 213. Pomocí pantografu se stroje dobíjí z tramvajové sítě na konečné. Dobití zcela vybité baterie trvá přibližně hodinu. Pokud ale stroj uvázne někde v zácpě, nestihne se dobít před další cestou a musí za něj zaskočit neekologický autobus.

Právě problém s dobíjením by měla pokusně vyřešit necelý kilometr dlouhá trolej, která vyroste v kopci vedoucím na Prosek. Testovací trolejová trasa vyroste mezi Palmovku a Letňany, konkrétně pak na Prosecké ulici mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Plán už před časem schválilo vedení dopravního podniku.

Elektrobus bude díky dobíjení v kopci schopný delšího dojezdu i v místech, kde v náročnějších úsecích potřebuje více „šťávy“. Část trasy proto pojede napojený na troleje.

Největší výhodou je jeho rychlost a ekonomičnost. Město nebude muset stavět drahou infrastrukturu, dráty nebudou překážet tam, kde nejsou potřeba. „Samotné postavení trolejového vedení by zabralo jen zhruba měsíc,“ uvedl Šurovský.

Kdy experiment začne, není jasné. Postavení trolejového vedení v Prosecké ulici v současné době brzdí propad silnice na nedaleké Vysočanské estakádě. Stavební práce by zkomplikovaly už tak složitou dopravní situaci.



Komentáře

Hlavní zprávy

Chceme zdravou Prahu, říká Jan Čižinský

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský
vydáno 24. září 2018  14:11

Deník Metro představuje kandidáty na primátora hlavního města Prahy.  celý článek

Pošlu vaše nahé fotky kolegům, hrozí vyděrač

Ilustrační snímek
vydáno 24. září 2018  11:11

„V telefonu máte software, přes který dokážu vašim přátelům a kolegům poslat fotky, na kterých masturbujete“.  celý článek

Na seniory se nemůžeme zlobit, že šíří mailové spamy, říká šéf Elpidy

Jan Bartoš
vydáno 24. září 2018  9:45

Vedoucí Centra Elpida Jan Bartoš se věnuje vzdělávání seniorů. „Senioři netuší, že nevyžádaná zpráva může být nebezpečná,“ říká v rozhovoru pro deník...  celý článek

Lukáš Veverka: Moje příští práce je pro mě větší ocenění než Český lev

Lukáš Veverka
vydáno 24. září 2018  7:55

Práce držitele Českého lva za nejlepší filmový plakát, režiséra a designéra znělek televizních pořadů a reklamních spotů Lukáše Veverky je v posledních...  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám