"Pokud bude i zítra (ve středu) trend pozitivní, to znamená, že bude klesat Vltava, jako druhý krok zprovozníme všechny linky metra, s výjimkou osmi stanic, kterými se bude jenom projíždět," uvedl Křístek. Mezi osm centrálních stanic patří Staroměstská, Malostranská, Křižíkova, Invalidovna, Palmovka, Vltavská, Nádraží Holešovice a Florenc. Uzavřeny byly jako první v neděli.
Celou trať bude nutné zkontrolovat
Celé metro bude průjezdné při průtoku Vltavy pod 2000 metrů krychlových za sekundu. "V osmi stanicích v centu ale nebudou soupravy zastavovat, pouze projíždět," zdůraznil Křístek. Normální provoz metra bude obnoven až poté, co klesne průtok vody pod 1500 metrů. Dříve než budou moci do metra cestující, bude nutné celou trať zkontrolovat.
"Dnes jsou traťové tunely v režimu ochranného systému metra. Přechod do dopravního systému znamená kompletní prověrku - z hlediska elektrického, zabezpečovacího, traťového," uvedl dopravní ředitel podniku Ladislav Urbánek. Nutné budou i zkušební jízdy. Vše může trvat asi 20 hodin, dodal Urbánek.
Metro během povodní přepravuje asi 60 procent lidí
Na osmi stanicích v centru bude také potřeba odstranit protipovodňová hradítka. "Jde o uliční zábrany, kvůli kterým se tam teď nikdo nedostane," uvedl vedoucí oddělení Řízení provozu Jan Cibulka. Například u stanice Křižíkova se hradítka stavěla 12 hodin, podobně dlouho se budou i bourat. Kdy budou přístupné i tyto centrální stanice, zatím nechtěli zástupci dopravního podniku specifikovat.
V současné době byla také obnovena tramvajová linka 3 a 10 v úseku Palmovka - Kobylisy, kde dosud fungovala náhradní autobusová doprava zavedená kvůli rozvodněné Rokytce. Metro během povodní přepravuje asi 60 procent lidí oproti normálnímu provozu. Povrchová doprava naopak překračuje běžný stav - tramvaje vozí asi o 12 procent více cestujících, autobusy o 15 procent.