metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 27 °C

Sobota, 26. května 2018. Svátek má Filip.

Celebrity balamutí děti, skrytě jim vnucují zboží

16. května 2018  5:55 Pavel Hrabica Metro.cz
Jen každé desáté dítě tuší, že to, co youtubeři tvrdí na svém profilu, je reklama.

Vysílací rady přísně pokutují televizní stanice za skrytou reklamu. Sociální sítě jsou ale rájem podprahové reklamy, kterou populární osobnosti do dětí doslova hustí. Na internetu vládne podle odborníků právní vakuum.



Youtuber = Bůh

  • Osmapadesát procent dětí v průzkumu, který s fakultou sociálních věd zpracovala agentura Ipsos, uvedlo, že youtubery a blogery sledují často. Nejsledovanější jsou Jirka Král, Kovy, Gejmr, MenT, Hoggy nebo Shopaholic Nicol.

„I pro nás bylo obtížné z fotografií a videí přesně určit, co je jen zábava a co reklama,“ říká Simona Hejlová, vedoucí marketingové komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, spoluautorka průzkumu mezi dětmi ve věku devět až patnáct let.

Devět z deseti dětí, které se do průzkumu zapojily, není schopno bez nápovědy poznat, že jim firmy nepřímo skrze jejich oblíbence vnucují výrobky a služby.

„Je třeba, aby si společnosti i influenceři uvědomili, že mají zodpovědnost k těm, které ovlivňují,“ říká Hejlová. Jak vyplynulo z výzkumu, naprostá většina dětí nepozná reklamu ani tehdy, když je příspěvek označen anglickým upozorněním  ad nebo  sponsored. Podle Hejlové by víc pomohlo, kdyby se používala česká varianta upozornění reklama. „Jenže to žádný český influencer ale nepoužívá,“ dodává Barbora Drozdová, mluvčí projektu.

Ta navíc upozorňuje, že influenceři často propagují alkohol, sladké nápoje nebo energy drinky, i když si jsou vědomi, že příjemcem jejich příspěvků jsou ze značné části také děti. „Tyhle celebrity komerční pozadí svých příspěvků mnohdy dobře tají, bojí se ztráty zájmu,“ říká Drozdová. Děti v průzkumu totiž prozradily, že reklamu rády nemají, pokud možno se jí vyhýbají. Tu skrytou bohužel neodhalí.

Co by proto měli dělat rodiče, aby své děti naučili reklamu rozpoznávat? „Nejlepší škola je hrou,“ říká psycholog Marek Vranka. Radí například společně ve videích hledat ukrytá reklamní sdělení a pak soutěžit, kdo jich najde víc.

Jím to, co jí můj idol

  • I děti, které běžně do fastfoodů nechodí, v průzkumu uvedly, že na hamburger, který propaguje jejich idol, rády zajdou.
  • Co blogeři, influenceři a youtubeři podle průzkumu propagují nejčastěji? Značkové oblečení, obuv, čokoládu, počítače, hry, ale i plastické operace.
  • Celebrita nedělá otevřenou reklamu, stává se „ambasadorem značky“. Často je do kampaně firmy včleněn prvek charity.
  • Skrytou reklamu provozují na svých sociálních profilech taky čeští herci nebo zpěváci. Nebo často podmiňují poskytnutí rozhovoru tím, že se v něm musí objevit zmínka o výrobcích, které používají (cihly, šampony, auta, bicykly).



Komentáře

Hlavní zprávy

Drony už dokážou létat i v lese

Alex Novotný
vydáno 26. května 2018  13:45

Drony se šíří rychle. V některých oblastech jsou užitečné. Mezi běžnými uživateli je však velké procento těch, kteří v přísné legislativě, co je povoleno...  celý článek

V Rakousku vyjde cigareta na 100 eur

Ilustrační foto - kouření za volantem
vydáno 26. května 2018  11:11

Počet zemí, které zakazují kouření i v soukromém vozidle, když v něm veze řidič děti a mladistvé do věku 18 let, neustále přibývá. Původních „sedm...  celý článek

Sochy opět míří do ulic

Instalace jedné ze soch Jakuba Flejšara na festival Sculpture line v Praze
vydáno 26. května 2018  9:18

Od 13. června začne sochařský festival Sculpture Line.  celý článek

Děti-čichači mizí ze statistik a nikdo neví, kolik jich je

Adiktolog Michal Miovský
vydáno 26. května 2018  7:30

Drogy ohrožují i ty nejmladší. Chybí sjednocená péče.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám