Vysílací rady přísně pokutují televizní stanice za skrytou reklamu. Sociální sítě jsou ale rájem podprahové reklamy, kterou populární osobnosti do dětí doslova hustí. Na internetu vládne podle odborníků právní vakuum.
Youtuber = Bůh
|
„I pro nás bylo obtížné z fotografií a videí přesně určit, co je jen zábava a co reklama,“ říká Simona Hejlová, vedoucí marketingové komunikace Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy, spoluautorka průzkumu mezi dětmi ve věku devět až patnáct let.
Devět z deseti dětí, které se do průzkumu zapojily, není schopno bez nápovědy poznat, že jim firmy nepřímo skrze jejich oblíbence vnucují výrobky a služby.
„Je třeba, aby si společnosti i influenceři uvědomili, že mají zodpovědnost k těm, které ovlivňují,“ říká Hejlová. Jak vyplynulo z výzkumu, naprostá většina dětí nepozná reklamu ani tehdy, když je příspěvek označen anglickým upozorněním ad nebo sponsored. Podle Hejlové by víc pomohlo, kdyby se používala česká varianta upozornění reklama. „Jenže to žádný český influencer ale nepoužívá,“ dodává Barbora Drozdová, mluvčí projektu.
Ta navíc upozorňuje, že influenceři často propagují alkohol, sladké nápoje nebo energy drinky, i když si jsou vědomi, že příjemcem jejich příspěvků jsou ze značné části také děti. „Tyhle celebrity komerční pozadí svých příspěvků mnohdy dobře tají, bojí se ztráty zájmu,“ říká Drozdová. Děti v průzkumu totiž prozradily, že reklamu rády nemají, pokud možno se jí vyhýbají. Tu skrytou bohužel neodhalí.
Co by proto měli dělat rodiče, aby své děti naučili reklamu rozpoznávat? „Nejlepší škola je hrou,“ říká psycholog Marek Vranka. Radí například společně ve videích hledat ukrytá reklamní sdělení a pak soutěžit, kdo jich najde víc.
Jím to, co jí můj idol
|