Zbavit se ztrátového národního dopravce bude zřejmě větší oříškem, než si vláda myslela. V druhém pokusu o privatizaci ČSA, kdy bylo osloveno na padesát světových dopravců, se objevili jen dva zájemci: katarská Qatar Airways a korejská Korean Air.
O nabídkách renomovaných společností dnes informoval premiér Petr Nečas. "Česká vláda je poctěna zájmem těchto investorů, protože se bezpochyby jedná o významné přední seriózní společnosti v oboru letecké dopravy," uvedl ministr financí Miroslav Kalousek.
Mluvčí ministerstva Ondřej Jakob pak na dotaz deníku Metro, zda je ministersterstvo, které má privatizaci na starosti, nízkým zájmem leteckých dopravců překvapeno, odpověděl: "Naopak, vzhledem k situaci na trhu letecké přepravy a vzhledem k minulým zkušenostem s přípravou privatizace ČSA, to považujeme za úspěch." Za jakou cenu by se mohlo společnosti podařit prodat, o tom nechtěl Jakob spekulovat.
ČSA jsou na tom stále bídněji
Nic na tom nemění skutečnost, že pro stát jako vlastníka se firma stává čím dál větší přítěží. Loni totiž firma hospodařila se ztrátou 241 milionů korun. Rok předtím byla v zisku 76 milionů, ale to jen díky prodeji majetku za 2,6 miliardy. V roce 2009 ztráta ČSA činila 3,7 miliardy.
Součástí snahy o privatizaci má být také vyřešení sporů se společností Travel Service, která si opakovaně stěžovala na nerovné podmínky na trhu. Na základě dohody má Travel Service stáhnout všechny žaloby za dvě a půl miliardy korun a výměnou za to ČSA v létě příštího roku ukončí činnost své dceřinné společnosti Holidays Czech Airlines, které provozuje charterové lety.
Co jsou zač?
|