metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 2 °C

Středa, 17. ledna 2018. Svátek má Drahoslav.
Přesun skříně tramvajového sněžného pluhu, který jezdil po pražských ulicích od...
Dalších 5 fotografií v galerii
Přesun skříně tramvajového sněžného pluhu, který jezdil po pražských ulicích od začátku minulého století. Poté sloužil jako rekreační chatka. | foto: Jan GottwaldMetro.cz

Chatka ve 110 let staré tramvaji

12. ledna 2018  5:55 Filip Jaroševský Metro.cz
Řidičům, kteří 6. dubna loňského roku vyrazili do ulic hlavního města, se mohl nevědomky naskytnout zajímavý pohled. Z Hloubětína do střešovického muzea dopravního podniku totiž kolona vozů převážela na valníku zdánlivě obyčejnou zelenožlutou dřevěnou budku.

Nešlo však o úklid jen tak nějakého provizorního příbytku, ale tramvaj vyrobenou před 110 lety. Ta polovinu své dosavadní existence sloužila na zahrádce nedaleko hloubětínské vozovny jako rekreační chatka.



Tramvaj nejen pluhem

  • V minulosti tramvaje často nevozily jen cestující. Naprostou raritou byla tramvaj pohřební, která jezdila po metropoli v letech 1917 až 1922.
  • Zlatou érou speciálních tramvají bylo meziválečné období. V té době jezdily tramvaje nákladní, kropicí či vlečné prodejny tramvajenek.
  • Ve vozovnách dříve parkovaly i nákladní motorové vozy, které přepravovaly štěrk, písek, uhlí, ale i potraviny.

„V současné době tramvaj čeká ve střešovickém muzeu, až na ni přijde řada. Přednost má dokončení rozpracovaných exponátů. Karoserie je uchována v nálezovém stavu, což je z badatelského pohledu také velice cenný stav. Obzvláště u vozidla, ke kterému máme jen několik fotografií a jeden výkres se základními rozměry vozu,“ řekla deníku Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Dříve odhrnovala sníh
Neobyčejný exponát do sbírky muzea MHD je tramvajový motorový sněhový pluh s evidenčním číslem 2006. Pro odklízení sněhu z tramvajových tratí se totiž od roku 1899 používaly právě odhrnovací tramvaje. První tři speciální vozy čísel 2001 až 2003 se osvědčily, a tak tehdejší dopravní podnik v průběhu následujících jedenácti let nakoupil další vozy s čísly 2004 až 2008. V­roce 1926 byly všechny vozy přeznačeny na 4001 až 4008.

„I když se primárně jednalo o­ vozy pro zimní údržbu tramvajových tratí, nezahálely ani v létě. Stačilo z­ vozů demontovat mohutné šípovité radlice a vznikl malý a praktický motorový vůz pro tažení nákladních vlečných vozů. V průběhu 50. let nahradily tyto speciální tramvaje vyřazené osobní vozy, jimž se na jedno čelo přimontovala do stran polohovatelná radlice,“ uvedl podnikový časopis dopravce DP kontakt.

Z tramvají stavěli chatky
Po vyřazení byla prapůvodním tramvajím na odklízení sněhu demontována elektrovýzbroj a podvozky. Zbylé karoserie byly prodány soukromníkům, kteří si z nich stavěli zahradní altánky či chatky. Do dnešních dnů přežila patrně jen karoserie vozu nalezená v Hloubětíně.

„Na základě dostupných historických informací jsme předpokládali, že prvním majitelem chatky byl vozový technik z vozovny Hloubětín, pan Zamrazil, který od dopravního podniku koupil vyřazený vůz čísla 2008 (po přečíslování 4008). Bylo tedy dost možné, že by mohl odepsat tramvaj i s podvozkem! Nahrávala tomu i­ skutečnost, že v těsné blízkosti pronajaté zahrádky stála železniční vlečka ČKD, po které mohla tramvaj na své nové působiště dorazit,“ popisuje zaměstnanec dopravního podniku Ondřej Láska.

Konec chatové osady
Rychle rostoucí výstavba v­ těsné blízkosti posledních pěti zahrádek dávala tušit, že brzy tu ani pro ně nebude místo. Naštěstí se pracovníkům dopravce s pomocí přátel podařilo vyřešit technické problémy při nakládce chatičky, u které zúčastnění zklamaně zjistili, že se podvozek nezachoval. Nezanedbatelným problémem byla i skutečnost, že chatka byla obývána bezdomovcem, který si ještě k ­tomu pár dní před plánovaným vyzvedáváním tramvaje nadvakrát zlomil nohu.

Naštěstí se mu podařilo sehnat místo v ­azylovém domě. „Při hledání v archivu se ukázalo, že pan Koranda si v roce 1953 koupil stejnou karoserii z ­vozu 4006. Zaplatil za ni 50 Kčs,“ uvedl pro DP kontakt Láska.



Komentáře

Hlavní zprávy

Do metra teče už i na Vltavské

Zatéká také na stanici metra Vltavská.
vydáno 17. ledna 2018  9:51

Louže vody uprostřed stanic metra se již staly jevem, který je v Praze k vidění poměrně často. Ať už jde o zatékající výtah na Můstku, vodu odkapávající...  celý článek

FOTOGALERIE: Zimní stadion Štvanice v běhu času

Pohled na zimní stadion Štvanice při mistrovství světa v hokeji v roce 1938....
vydáno 17. ledna 2018  6:55

Nejlepší českoslovenští hokejisté i krasobruslařské hvězdy se proháněly po ploše zimního stadionu na Štvanici. Právě zde se přesně na den před 87 lety...  celý článek

Víc peněz v důchodu již není jen sen

Víc peněz v důchodu již není jen sen
Komerční sdělení vydáno 17. ledna 2018  0:01

Žena se před půl rokem nadchla pro Rentu z nemovitosti. Všechno to začalo jednou večer, kdy mi místo obvyklé kávy, předhodila brožuru s rozesmátými...  celý článek

Nemocných kvapem přibývá, o epidemii se zatím nejedná

(ilustrační snímek)
vydáno 16. ledna 2018  14:52

Počasí nahrává virózám včetně chřipky, počty nemocných se pozvolna zvyšují. Nejvíce jsou zasaženi mladí lidé a malé děti.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám