metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 30 °C

Čtvrtek, 20. září 2018. Svátek má Oleg.
Přesun skříně tramvajového sněžného pluhu, který jezdil po pražských ulicích od...
Dalších 5 fotografií v galerii
Přesun skříně tramvajového sněžného pluhu, který jezdil po pražských ulicích od začátku minulého století. Poté sloužil jako rekreační chatka. | foto: Jan GottwaldMetro.cz

Chatka ve 110 let staré tramvaji

12. ledna 2018  5:55 Filip Jaroševský Metro.cz
Řidičům, kteří 6. dubna loňského roku vyrazili do ulic hlavního města, se mohl nevědomky naskytnout zajímavý pohled. Z Hloubětína do střešovického muzea dopravního podniku totiž kolona vozů převážela na valníku zdánlivě obyčejnou zelenožlutou dřevěnou budku.

Nešlo však o úklid jen tak nějakého provizorního příbytku, ale tramvaj vyrobenou před 110 lety. Ta polovinu své dosavadní existence sloužila na zahrádce nedaleko hloubětínské vozovny jako rekreační chatka.



Tramvaj nejen pluhem

  • V minulosti tramvaje často nevozily jen cestující. Naprostou raritou byla tramvaj pohřební, která jezdila po metropoli v letech 1917 až 1922.
  • Zlatou érou speciálních tramvají bylo meziválečné období. V té době jezdily tramvaje nákladní, kropicí či vlečné prodejny tramvajenek.
  • Ve vozovnách dříve parkovaly i nákladní motorové vozy, které přepravovaly štěrk, písek, uhlí, ale i potraviny.

„V současné době tramvaj čeká ve střešovickém muzeu, až na ni přijde řada. Přednost má dokončení rozpracovaných exponátů. Karoserie je uchována v nálezovém stavu, což je z badatelského pohledu také velice cenný stav. Obzvláště u vozidla, ke kterému máme jen několik fotografií a jeden výkres se základními rozměry vozu,“ řekla deníku Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Dříve odhrnovala sníh
Neobyčejný exponát do sbírky muzea MHD je tramvajový motorový sněhový pluh s evidenčním číslem 2006. Pro odklízení sněhu z tramvajových tratí se totiž od roku 1899 používaly právě odhrnovací tramvaje. První tři speciální vozy čísel 2001 až 2003 se osvědčily, a tak tehdejší dopravní podnik v průběhu následujících jedenácti let nakoupil další vozy s čísly 2004 až 2008. V­roce 1926 byly všechny vozy přeznačeny na 4001 až 4008.

„I když se primárně jednalo o­ vozy pro zimní údržbu tramvajových tratí, nezahálely ani v létě. Stačilo z­ vozů demontovat mohutné šípovité radlice a vznikl malý a praktický motorový vůz pro tažení nákladních vlečných vozů. V průběhu 50. let nahradily tyto speciální tramvaje vyřazené osobní vozy, jimž se na jedno čelo přimontovala do stran polohovatelná radlice,“ uvedl podnikový časopis dopravce DP kontakt.

Z tramvají stavěli chatky
Po vyřazení byla prapůvodním tramvajím na odklízení sněhu demontována elektrovýzbroj a podvozky. Zbylé karoserie byly prodány soukromníkům, kteří si z nich stavěli zahradní altánky či chatky. Do dnešních dnů přežila patrně jen karoserie vozu nalezená v Hloubětíně.

„Na základě dostupných historických informací jsme předpokládali, že prvním majitelem chatky byl vozový technik z vozovny Hloubětín, pan Zamrazil, který od dopravního podniku koupil vyřazený vůz čísla 2008 (po přečíslování 4008). Bylo tedy dost možné, že by mohl odepsat tramvaj i s podvozkem! Nahrávala tomu i­ skutečnost, že v těsné blízkosti pronajaté zahrádky stála železniční vlečka ČKD, po které mohla tramvaj na své nové působiště dorazit,“ popisuje zaměstnanec dopravního podniku Ondřej Láska.

Konec chatové osady
Rychle rostoucí výstavba v­ těsné blízkosti posledních pěti zahrádek dávala tušit, že brzy tu ani pro ně nebude místo. Naštěstí se pracovníkům dopravce s pomocí přátel podařilo vyřešit technické problémy při nakládce chatičky, u které zúčastnění zklamaně zjistili, že se podvozek nezachoval. Nezanedbatelným problémem byla i skutečnost, že chatka byla obývána bezdomovcem, který si ještě k ­tomu pár dní před plánovaným vyzvedáváním tramvaje nadvakrát zlomil nohu.

Naštěstí se mu podařilo sehnat místo v ­azylovém domě. „Při hledání v archivu se ukázalo, že pan Koranda si v roce 1953 koupil stejnou karoserii z ­vozu 4006. Zaplatil za ni 50 Kčs,“ uvedl pro DP kontakt Láska.



Komentáře

Hlavní zprávy

Vinohradská zábradlí odřízla cestujícím budky od zastávek

Oprava přinesla do Vinohradské překážky.
vydáno 20. září 2018  6:31

Na Olšanských hřbitovech a Želivského lidé moknou kvůli problémům s inženýrskými sítěmi.  celý článek

Xindl X: Byla zábava zkusit si věci, které jsem na deskách neměl

Ondřej Ládek v civilu
vydáno 19. září 2018  14:45

Ondřej Ládek vydává pod přezdívkou Xindl X pozítří šestou studiovou desku. Nese název Sexy Exity a přináší pestrou škálu písní. Autor většiny z nich se v...  celý článek

„Začalo to vlaštovkou de luxe,“ říká spisovatel Václav Šorel

Z publikace Vzduch je naše moře – Historie českého a československého letectví...
vydáno 19. září 2018  11:32

Podzimní Velký knižní čtvrtek nabídne patnáct novinek napříč žánry. Na pultech knihkupců se objeví mimo jiné i publikace Vzduch je naše moře – Historie...  celý článek

Švédský nábytek dorazí bez kuliček

Interiér prodejny Ikea na Václavském náměstí v Praze.
vydáno 19. září 2018  8:32

Skandinávská firma Ikea otvírá zítra na Václavském náměstí novou malou prodejnu.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám