„Každý klient má svá specifika, ale tady je jinak, než jsme zvyklí z komerčních značek, úplně všechno. Podstatné je, že marketingové oddělení každé památky sestává obvykle z jednočlenného týmu tvořeného kastelánkou nebo kastelánem. Náš brand manažer tedy kromě budování značky musí také řídit opravu střechy, zajišťovat řez dřevin v zámeckém parku a k tomu občas zaskočit v zámecké pokladně,“ říká pro deník Metro obchodní ředitel agentury Fairy Tailors Ondřej Tyleček.
Kurzy sociálních sítí
S NPÚ se firma nejprve dohodla, že připraví sérii workshopů, na kterých správce památek provedla základy řízení značky na sociálních sítích. Tímto způsobem školí firma zaměstnance ústavu dodnes. „Protože když v nich budou umět chodit, dostanou z nich nejvíce muziky za málo peněz. A peněz, těch v památkové péči nikdy není dost. A když už jsou, tak musí jít spíš do té děravé střechy,“ dodává Tyleček.
Spolupráce s influencery
Někteří z nás si kastelána představujeme jako prošedivělého pána, který se za kamennými zdmi hradu zavřel před moderní dobou. Podle marketérů jsou však ve skutečnosti kasteláni rozmanitá skupina žen a mužů s ještě rozmanitějšími světonázory.
„Měli jsme příležitost setkat se s většinou správců českých památkových objektů. Jsou mezi nimi jak konzervativně smýšlející starší lidé, kteří nepoužívají chytrý telefon, tak progresivní dvacátníci a třicátníci, kteří sledují trendy, chtějí svůj objekt propagovat na TikToku a zvažují spolupráce s influencery. Spojuje je pevná osobní vazba k jejich značce – památce. Mnozí kasteláni totiž na svém hradu prožijí celý profesní život,“ doplňuje Tyleček.
Konzervy i tahouni
Když agentura před čtyřmi lety s workshopy začínala, čtyřicet procent památek Národního památkového ústavu nekomunikovalo na žádné sociální síti. Nyní existuje řada objektů, které svou social media komunikaci zvládají naprosto profesionálně. Patří mezi ně třeba hospitál Kuks, zámek Hrádek u Nechanic nebo zámek Třeboň.
Aby byla propagace živá, je potřeba hodně obsahu získaného v reálném čase, příspěvky o památce a její historii zase vyžadují kvalitní odborný vhled. Památka je pak velmi fotogenický produkt a v souvislosti s ní lze snadno vymyslet spoustu témat, o kterých se dá mluvit. „Nejsilnější stránkou jejich komunikace je autenticita. Také pro profesionálního manažera obsahu by bylo těžké kastelána překonat, protože na rozdíl od něj na hradě nežije a není tam právě v té chvíli, když na nádvoří dopadají první sněhové vločky nebo když se čistí komíny. Kastelán dokáže svému publiku uvěřitelným způsobem zprostředkovat každodenní život na památce a zároveň komunikaci dodat osobnost,“ popisuje pro Metro Tyleček.
V rámci svého PR se činí například organizace Sokol, která tento týden představila svůj mural a také kampaň „Už 160 let“. Letošní výročí bude navíc po celý rok připomínat také limitovaná edice 160 grafických listů. Sokolové připravili i další akce. Více najdete v boxu dole.
Sokolí mural, grafické listy i anekdoty z Přerova
|