"Všechny atrakce prošly renovací a jejich stav, zejména starších a v minulosti poměrně zanedbaných atrakcí, se výrazně zlepšil," uvedla Miloslava Fléglová z ČOI. Nedostatky zjistili inspektoři při kontrole jedné nové atrakce, Mini Tank Tiger. Podle Fléglové byly jen formální a provozovatel je musí ve stanovené lhůtě odstranit.
Minulý rok dostaly atrakce zákaz používání
Inspektoři na Matějské pouti kontrolovali, zda byly odstraněny všechny loni nalezené závady a splněna uložená opatření. ČOI zjišťovala i to, jestli jsou zákazníci správě informováni o cenách, aby například provozovatelé neoznačovali délku jízdy jako "jedna jízda 2 až 3 minuty". Za toto porušení loni ČOI uložila pokutu 3000 korun.
Kontroloři se zaměřili na atrakce, u kterých byly v roce 2013 zjištěny závady ohrožující bezpečnost. Loni na Matějské pouti zkontrolovali sedm provozovatelů a 13 atrakcí staršího data výroby. V šesti případech vydali zákaz provozu atrakcí do doby odstranění závad a ve dvanácti případech uložili provozovatelům, aby zpracovali technickou dokumentaci, která je třeba pro bezpečné provozování atrakce.
Kontrolou procházejí i nové atrakce
ČOI kontroluje, zda mají provozovatelé atrakcí v pořádku dokumentaci o provedených technických kontrolách. Inspekce také ze zákona přímo kontroluje nové atrakce, zda splňují všechny požadavky technických norem, když jsou uváděny na trh. ČOI na poutích posuzuje i poctivost prodeje, tedy zda provozovatelé dodržují zákon o ochraně spotřebitele. Kontroly inspektoři dělají od března do září, zaměřují se na pouťové a nafukovací atrakce, lanové parky či stany pro veřejné využití.
Nejčastějšími nedostatky jsou vysoký nástup na atrakci nebo nástupní plošinu či chybějící zábrany proti neočekávanému vstupu k provozované atrakci. Někde chybí zábradlí, které snižuje riziko pádu z výšky větší než 0,6 metru. Častým nedostatkem je absence instrukcí v češtině. Nafukovací hrady a skluzavky v některých případech nejsou ukotvené, pružiny u trampolín nejsou zabezpečeny proti možnému uvíznutí končetiny.