Neremcají a nechtějí přidat. Ideál každého zaměstnavatele, co se zaměstnanců týká. Sci-fi scény z filmového pravěku se stávají stále častějším jevem v českých obchodech a také v restauracích.
Selfie s „číšníkem“
Ke stolu například nedorazí usměvavá servírka, ale metr vysoký sloupek s hlavou a kočičíma ušima, poličkami a displejem. Na něm si naťukáte jídlo i nápoj a odsouhlasíte objednávku. Káva, víno, pivo či zákusek doputují k vašemu stolu stejnou cestou. Obsluhu naživo spatříte až při placení.
Zkušenost s mechanickými kolegy na place už mají například v pražském Obecním domě. „Od našich nových robotických členů gastro týmu si slibujeme hlavně rychlé zapojení do provozu kavárny, dochvilnost a pečlivost,“ říká s nadsázkou Martin Pánek, obchodní ředitel a člen představenstva společnosti, která kavárnu provozuje. Oba roboti, kteří tu fungují od loňského roku, se poměrně rychle stali atrakcí, hosté si je natáčí a fotí se s nimi.
Už i roboti mají své „personální agentury“
Robotizaci obsluhy urychlila v gastronomii covidová pandemie, automatizovaný servis minimalizuje přímý přenos viru od pracovníka restaurace na hosta a opačně. Ale za přibývajícími digitalizovanými číšníky a servírkami stojí i snaha podniků upozornit na sebe, případně ulehčit práci živému personálu. A také ušetřit třeba na počtu lidí na pracovišti.
Podobně jako fungují personální agentury a „pronajímání“ pracovníků, také robota nemusíte kupovat. Pokud nechcete ihned zaplatit třeba 350 tisíc korun, lze ho pronajmout. „Hlasový systém umělé inteligence umožňuje vést dialogy se zákazníky. Robot reaguje různými výrazy a hlasy,“ láká klienty jeden z prodejců a současně pronajímatelů robotizované obsluhy. Jako lákadlo připomíná, že baterie umožní tomuto „zaměstnanci“ celodenní fungování. Lidé pracující v restauracích takzvaně na place, ujdou v průměru kolem 22 tisíc kroků za směnu. Výrobce robotizované servírky garantuje, že v simulovaném provozu zvládne robot 73 tisíc kilometrů bez poruchy.
Obchody bez prodavačů jsou budoucností
Už před rokem se pro zákazníky otevřela ve Strakonicích menší samoobslužná prodejna Coop, kde mohou lidé nakupovat nonstop 24 hodin a sedm dní v týdnu.
Přes den je v nich přítomna obsluha, o víkendech či v nočních hodinách se zákazníci obsluhují sami. Potřebují k tomu speciální aplikace a bankovní identitu, kterou disponuje prakticky každý, kdo má současně internetové bankovnictví. Od té doby přibyly v řetězci další podobné obchody. Automatizované prodejny jsou mimo jiné šancí, jak ušetřit i mzdové náklady, především ty, které jsou jinde spojené s rozšířenou prodejní dobou. „Automatický systém prodeje může zajistit zachování menších obchodů a obslužnosti venkova,“ vysvětluje Lukáš Němčík, mluvčí sítě Coop.
Provoz řídí umělá inteligence. Ta se musela například naučit, aby senzory odlišily, zda si zákazník dává do kapsy svůj mobil nebo peněženku, nebo naopak schovává nějaké zboží, aby ho nemusel platit. Praxe ukázala, že bezobslužný provoz představuje asi deset procent celkového obratu.