Zrodila se hvězda a Nedotknutelní. Dva remaky neboli přepracované starší snímky, které se svým zpracováním a reakcemi českých diváků nemohou více lišit.
Zatímco první jmenovaný film se zpěvačkou Lady Gaga v hlavní roli je ověšován cenami a sbírá vždy jen nadšené či alespoň mírně pozitivní ohlasy, předělávka osm let starého francouzského snímku rozděluje český internet. „Není to vůbec špatné, ale je to především zbytečné... Proč přetáčet něco, co je dokonalé?“ komentuje situaci kolem Nedotknutelných na portálu Československé filmové databáze csfd.cz uživatel bono22vox, který remaku přiřkl průměrné tři hvězdičky.
Se svým názorem je ale bono22vox zatím v menšině. Snímek byl do tuzemských kin sice oficiálně uveden teprve včera, svou českou premiéru si však odbyl již minulý rok na karlovarském filmovém festivalu. Viděly ho tak stovky diváků, mezi kterými převládali fanoušci originálu. „Mám takový pocit, že plno lidí tady tomu dalo odpad (nejnižší hodnocení – pozn. redakce) jen z principu, aniž by film viděli,“ míní na portálu csfd.cz uživatel Vxxx.
Zrodily se hvězdy
Předělávky pár let starých prověřených filmových trháků vládnou českým i světovým kinům. Kinosály před několika dny například opouštěl propadák Robin Hood, dočkali jsme se také již asi padesátého Tarzana, King Konga, dokonce i předělávky klasiky Karate Kid. Důvod těchto remaků je prostý: jejich filmoví předchůdci totiž naplnili kapsy nemála hollywoodských producentů a hlad po dalších miliardách je dle kritiků skoro stejně silný jako jejich strach pustit do kin cokoli originálního. „Studia sází na originální projekty velmi výjimečně. Většinou musí jít o velký film zaštítěný pokračováním nebo známou značkou,“ okomentoval hollywoodské dění posledních několika let herec a producent Matt Damon.
Časy se mění
Jak se ale z tohoto začarovaného kruhu dostat? Tady je skutečně každá rada drahá. Předělávka francouzských Nedotknutelných, která vznikla primárně pro Američany, kteří neradi čtou titulky, totiž i díky herci Kevinu Hartovi v hlavní roli utržila jen v amerických kinech zhruba 450 milionů korun, při zanedbatelném rozpočtu. To by pak byl, nejen podle odborníků, každý producent blázen, kdyby alespoň sem tam nehrál na jistotu.
Časy se zkrátka mění. „Režisér Steven Soderbergh měl před pár lety problémy sehnat 23 milionů dolarů na drama Liberace! Žádné studio je nebylo ochotné poskytnout. Kdyby to bylo o nějakých patnáct let nazpět, o takto levný film s Michaelem Douglasem pod režijním vedením Soderbergha by se všichni rvali,“ parafrázoval Damona filmový server Moviezone.cz.
Pokud se do problému s nedostatkem hollywoodských filmů s původním scénářem, tedy neinspirovaným starším snímkem ani knihou či muzikálem, ponoříme hlouběji, může nás přepadnout deprese. Originální filmy, byť v menší míře, však v Americe budou vznikat dál. Jen budou někdy více nezávislé, jindy zamíří přímo na internet. Český divák má navíc proti Američanům výhodu. Tuzemská kinematografie nedostatkem původních snímků netrpí.
Remake není originál. A je v kinech k vidění stále častěji
|