Čísla na displejích poutačů i stojanech českých čerpacích stanic poslední dobou rapidně rostou. Z úterý na středu cena nafty vzrostla o 2,15 koruny – na 47,47 koruny za litr. Benzin zdražil o1,7 koruny, na 45,21 koruny za litr. Nejednoho Pražana proto napadlo, kdy se nepříjemné zvyšování nákladů dopravců promítne i do cen MHD. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra ale nic podobného zatím v plánu není. „Doufáme, že se situace opět stabilizuje. V plánu této souvislosti není ani žádné omezování či rušení spojů,“ ujišťuje náměstek.
O výši jízdného v Praze rozhoduje město, nikoli organizátor dopravy Ropid či jednotliví dopravci. Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala se počítá s tím, že se případné vícenáklady dopravcům zpětně vynahradí. „Situaci sledujeme. S ohledem na extrémní výkyvy se předpokládá jak běžné vyhodnocování, tak případná kompenzace zvýšených nákladů jednotlivým dopravcům,“ dodává Drápal.
Pokud by se cena v průměru za celý rok meziročně zvedla o jednu korunu za litr, bude to podle dopravního podniku znamenat vícenáklady ve výši zhruba třiceti milionů korun.
Víc peněz za jízdné už Pražané dávno platí
|
Jak bude případné další navyšování cen řešeno, není podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehkové zatím jasné. Dopravce má totiž na nákup pohonných hmot a aditiva AdBlue s dodavateli uzavřeny smlouvy včetně nastavení cenové politiky s ohledem na vývoj cen surovin na světových trzích. U pohonných hmot smlouva platí do prosince 2027 a u AdBlue do února 2023. Také proto u nich bude dopravní podnik letos vypisovat tendr na dodavatele.
Dopad vývoje cen za loňský rok je podle Řehkové naopak pro největšího pražského dopravce poměrně zanedbatelný. „Vyšší ceny ve druhém pololetí loňského roku totiž kompenzovaly příznivé ceny v jeho první polovině. Tehdy jsme nakupovali naftu levněji, než jaké byly tehdejší predikce. V letošním roce je však samozřejmě nutné počítat s vyšší průměrnou cenou pohonných hmot,“ doplňuje pro deník Metro mluvčí Řehková.