metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 9 °C

Úterý 23. dubna 2024. Svátek má Vojtěch

Češi za prací musí dojíždět na kole, ale také i plavou přes řeku

  5:46
V Česku dojíždí denně do práce mimo místo svého bydliště 83,1 % lidí, vyplývá z čísel statistiků.
Káva do kelímku a jede se do práce! | foto: Profimedia.cz

Zaměstnanci jsou vesměs ochotni dojíždět. Automobil, jako dopravní prostředek k dojíždění do práce, volí denně 43,9 % ze všech dojíždějících. Někteří řidiči kombinují cestu do práce ještě s MHD.

V pořadí dopravy do zaměstnání pak následují autobus, vlak, MHD nebo kombinace těchto prostředků. Pouze 2 % lidí má tu možnost chodit do práce pěšky. Čeští zaměstnanci většinou cestují osobním autem obzvláště ve chvíli, kdy zaměstnavatel sídlí v menší obci nebo na kraji většího města. Najdou se však i neobvyklé způsoby cestování za prací.

„Jen do Prahy dorazí každý den za prací téměř 740 tisíc lidí ze Středočeského i Ústeckého kraje,“ říká Petra Báčová, tisková mluvčí Českého statistického úřadu. Impulzem k tomuto rozhodnutí bývá dostatečné platové ohodnocení, pracovní pozice a firemní zázemí.

„V zásadě se jedná o to, zda dokážete skloubit časovou náročnost takového zaměstnání a soukromý život. Ale je to o kompromisech, takže je to především o individuálním přístupu každého zaměstnance,“říká Zbyněk Babák, manažer prodeje a finančních služeb Autocentra Davo car, které sídlí v malých Olbramovicích zhruba s dvanácti sty obyvateli, kam lidé za prací dojíždějí z širokého okolí.

Do práce na kole, ale přes řeku také občas plave

„Když jsem pracoval v Brně a s rodinou se přestěhoval do Břeclavi, změnil jsem práci právě kvůli dojíždění. Teď strávím dojížděním denně asi jednu a půl hodiny,“ říká Martin Horák, vedoucí IT oddělení ve společnosti Blanář nábytek.

I přístup firem v dojíždějícím je různý: „Většímu dojíždění bráníme spíše my, protože si myslíme, že je zaměstnanec tímto dojížděním v práci limitován a pracovní povinnosti tomu přizpůsobuje. Nechceme, aby zaměstnanci v práci bydleli, ani nechceme, aby hodinu denně dojížděli,“ říká Jiří Šindler, obchodní ředitel děčínské spediční společnosti Bohemia Cargo, která sídlí mimo město s horší dostupností.

Do Brumovic k výrobci postelí Blanář nábytek, která zaměstnává okolo pěti set lidí, dojíždí zaměstnanci zblízka i zdaleka: „Vzdálenost dojíždění se stále zvětšuje, máme zaměstnance, kteří bydlí až 60 kilometrů daleko a cesta jim zabere skoro hodinu,“ říká Alena Jindráková. Pokud zaměstnanci dojíždějí do práce osobním autem, většina z nich se společně domlouvá a jedou jedním vozem. V období jara až podzimu přibývá u firem jízdních kol.

„Řadu let u nás pracuje zaměstnanec, který jezdí do a z práce na kole každý den dvacet kilometrů, a to v jakémkoliv počasí, neodradí ho ani sníh, a to dokonce pracuje na tři směny, takže ve dne v noci,“ říká Alena Jindráková z firmy Blanář nábytek.

Asi nejzajímavější způsob dopravy do práce měl v minulosti skladník v Bohemii Cargo, který bydlel na druhé straně řeky Labe a občas do práce přeplaval.

Autor: Metro.cz

Hlavní zprávy

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30

Čerstvá držitelka Ceny Anděl za píseň Údolí včel Anna K. zve své fanoušky na dva koncerty. V pražském Foru Karlín ve čtvrtek a o dva dny později v...  celý článek

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek