metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Držte se! I nová červená Podkolačka totiž brzdí tvrdě a dlouze

  17:04
Kampaň Neskákej mi pod kola se v novém ročníku zaměřuje na chování cestujících uvnitř autobusů a tramvají.

Další 2 fotografie v galerii
Prudké brždění má za následek ještě prudší pád. | foto: Metro.cz

„Kdybych se nedržel, tak mám makovici napadrť.“ I takové hlášky včera zaznívaly z úst novinářů v areálu Ústředních dílen dopravního podniku v Praze 10. Zástupci největšího pražského dopravce si totiž v rámci zahájení čtvrtého ročníku bezpečnostní kampaně „Neskákej mi pod kola!“ přichystali ukázky brzdění prostředků hromadné dopravy. Deník Metro u toho nesměl chybět.

Nulové skóre
Dopravní podnik se letos ve spolupráci s Besipem, policií, magistrátem a organizátorem dopravy Ropidem letos zaměří na pravidla bezpečného chování během jízdy uvnitř dopravních prostředků. Mezi ně patří i povinnost cestujících se držet. Upozorňovat na to bude také nový polep autobusu a tramvaje.

„Největší úspěch kampaně za uplynulé dva roky je nulové skóre v počtu smrtelných nehod tramvají s chodci. K žádné smrtelné nehodě naštěstí nedošlo ani během prvního kvartálu letošního roku, i když počet cestujících v dopravních prostředcích roste,“ říká pro deník Metro mluvčí podniku Aneta Řehková.

V některých situacích v běžném provozu je například autobus občas nucen prudce změnit směr jízdy nebo brzdit. Dopravní podnik proto apeluje na cestující, aby dodržovali přepravní řád a v případě nenadálého nutného zabrzdění či mimořádné nehody si tak nezpůsobili zdravotní úraz v interiéru vozů. Příčinou mimořádnosti může být cokoliv, například vstup chodce do dráhy autobusu nebo tramvaje. Že je následné prudké brzdění pro cestující více než nekomfortní, jsme si v ústředních dílnách vyzkoušeli jak v připraveném autobuse, tak v tramvaji.

Výrazy přítomných hovoří za vše. Byla to pěkná šlupka.

„V rámci pokračování kampaně jsme nechali nově polepit autobus SOR NB 12 a tramvaj typu T3 s nápadným červeným polepem a v čele s lebkou, který upozorňuje mimo jiné na dodržování přepravního řádu a tím pádem bezpečné cestování v MHD,“ vysvětluje Josef Voltr, jenž má u dopravce na starost marketing a obchod.

Tramvajím a autobusům s polepem kampaně, který měl doposud jen černo-žlutou variantu, se v hlavním městě přezdívá Podkolačka a Podkoláček. Tyto prostředky MHD bývají polepené nejen různými poučkami, ale i siluetami nebožtíků.

„Cestující naleznou na autobusu a tramvaji například následující upozornění: Nerespektování výstrahy dveří může způsobit smrt. Lehkovážní cestující lehce narazí. Držet se vyplatí. Neopírej se o dveře. Pusť sednout ty, kteří to neustojí. Gravitace je dobrý sluha, ale zlý pán, Kočárek postav ve směru jízdy, ne příčně,“ komentuje Voltr.

Kočárky a mobily
Během posledních let jsou celkové statistiky ohledně počtu úrazů v jedoucích autobusech spíše klesající, ale stále poměrně vysoké. Podle Řehkové v roce 2018 dopravní podnik evidoval celkem 221 úrazů v jedoucím autobusu, v roce 2019 celkem 257 úrazů, v roce 2020 celkem 196 úrazů a loni 141.

„Nejrizikovější skupiny, u nichž dochází ke zranění v salonech vozů, jsou zejména: senioři, lidé věnující veškerou pozornost užívání mobilních telefonů, či matky s kočárky, které se drží pouze kočárku a už ne madla ve voze. Věříme, že kampaň pomůže informovat právě je,“ míní pro Metro Řehková.

Tramvajím a autobusům s polepem kampaně se přezdívá Podkolačka a Podkoláček.

Mezi nejčastější příčiny nehod cestujících v autobusech a v tramvajích se podle dopravního podniku řadí krom nedostatečného držení také procházení se vozem za jízdy či například sezení bokem, případně vkleče na sedadlech. 

Smutný rok
„Osvětová bezpečnostní kampaň vznikla v roce 2019 původně proto, aby v hlavním městě zabránila srážkám tramvají s chodci. Počet podobných střetů totiž do té doby každým rokem stoupal, přičemž v roce předešlém došlo na smutný rekord. Jedoucí tramvaj usmrtila osm chodců, tedy nejvíce v historii. Letos, loni ani předloni nezpůsobila jedoucí tramvaj mezi chodci ani jediné úmrtí. V roce 2019 pak celkem tři.

„Nejčastější příčiny srážek tramvají s chodci jsou samozřejmě nepozornost chodců a soustředění se na displeje různých přístrojů za chůze místo na okolní dopravní situaci, případně v kombinaci s posloucháním hudby, kvůli čemuž neslyší a nevnímají přijíždějící tramvaj a její varovné zvonění. Takový chodec nedokáže včas a s rozvahou zareagovat na blížící se nebezpečí,“ popisuje Řehková a dodává: „Nebo také mylné přesvědčení značné části chodců, že na přechodu pro chodce mají absolutní přednost i před přijíždějící tramvají. Chybný odhad vzdálenosti a délky brzdné dráhy přijíždějící tramvaje v situacích, kdy se chodec snaží na poslední chvíli riskantně přeběhnout tramvajový pás a domnívá se, že to v pohodě stihne, je nejčastější příčina srážek zejména cizinců. Ti vůbec nejsou zvyklí na tramvajový provoz, respektive na jeho intenzitu v Praze.“

Antikolizní systémy
Kampaň používá také například drsnější videa skutečných případů z běžného provozu na svém webu, nastříkané siluety chodců na nejčastějších místech srážek v ulicích metropole či zmiňované nepřehlédnutelné žluto-černé a nově červené preventivní tramvaje a autobusy s lebkou, siluetami obětí a aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem „Pomoz mi nezabíjet!“. Dopravce rovněž plánuje letos v červnu pokračovat v testování druhé etapy inovovaného antikolizního systému. Ten by mohl v budoucnu srážkám tramvají zcela zabránit.

Brzdná dráha 42 metrů i špatně zaparkovaný kočárek

  • Brzdná dráha nezatížené tramvaje z padesáti kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů, při zatížené ještě více. Osobní vůz stejnou rychlost ubrzdí na zhruba třinácti metrech.
  • Cestujícím s kočárkem je v jedoucí tramvaji či autobusu doporučeno, aby umístili kočár ve voze vždy po směru jízdy. V tomto případě nehrozí převrácení kočárku vlivem náhlého brzdění. Na kanálech dopravního podniku vznikl pod hlavičkou kampaně „Neskákej mi pod kola!“ návodný spot, jak správně s kočárkem cestovat a co hrozí při nedodržování těchto pravidel. Bezpečný způsob je, kdy doprovod drží jednou rukou kočárek a druhou madlo zádržného systému vozu.
  • Cestujícím se rovněž doporučuje, aby manipulovali s mobily, tablety a jinými zařízeními pouze při sezení ve vozech. V případě náhlé změny směru jízdy či brzdění může dojít k pádu či k poškození. K vyražení telefonu z ruky může dojít nechtěně jiným cestujícím, který se buď řádně nedržel, nebo pouze prochází vozem.
  • Kvůli nerespektování signalizace u dveří, ať už akustické či optické, může dojít i přes bezpečnostní systémy vozu k sevření cestujícího dveřmi. I na to se osvětová kampaň letos zaměřuje. Řidič má totiž v některých případech zhoršené podmínky vizuální kontroly situace podél vozu, a to zejména tehdy, pokud stojí například v zatáčce. 
  • V nejhorších případech pak může dojít k vlečení cestujícího ve dveřích vozidla, v nejhorším případě pak k přejetí.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Policie prověřuje zlínského zastupitele za SPD kvůli tajně pořízené nahrávce

vydáno 25. dubna 2024  18:42

Zlínský opoziční zastupitel Pavel Sekula (SPD) je i předsedou Bytového družstva Podlesí a právě na jeho domovní schůzi letos v únoru podle všeho pronesl...  celý článek

Lanovka na Ještěd bude delší a jen s jednou kabinou. Hotová má být za pět let

vydáno 25. dubna 2024  18:22

Je rozhodnuto. Zastupitelé Liberce si dnes v podvečer odhlasovali, že k vysílači a hotelu Ještěd bude jezdit lanovka typu jedné kabiny zavěšené na dvou...  celý článek