Novinka vzbudila zvědavost nejednoho cestujícího, kteří se obratem začali obracet i na deník Metro. Jaké časy lze na displejích pozorovat? Jsou reálné? Nebo je to stejné jako v papírových řádech, tedy že je čas orientační a bus mohl již klidně odjet, nebo naopak ještě nejel a teprve stojí někde v koloně. „Panely zobrazují reálné časy odjezdů jednotlivých spojů. Údaje se tedy průběžně mění, například pokud má spoj třeba zpoždění,“ říká pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Panely využívají otevřená data Pražské integrované dopravy, která poskytuje její organizátor ROPID. Ještě před zhruba dvěma lety systémy pracovaly typicky na principu přepočtu zpoždění vždy při průjezdu zastávkou, kde se jednoduše odečítal reálný čas průjezdu od času určeného jízdním řádem. Mezi zastávkami se však zpoždění nepřepočítávalo. Pokud se vozidlo v mezizastávkovém úseku zdrželo delší dobu nebo není průjezd zastávkou zachycen, začala být vypočtená hodnota zpoždění nepřesná. Nyní je však systém podporovaný městskou datovou platformou Golemio aktuální, zpoždění se určuje přímo podle polohy vozů na trase a cedule v Letňanech a Holešovicích, nebo i na chytrých zastávkách, jsou propojeny s aplikací PID Lítačka. Ta, zjednodušeně řečeno, rovněž čerpá data z Golemia a naopak. „K časům na tabulích nicméně nepřipočítáváme docházkovou vzdálenost,“ dodává pro Metro Řehková.
Podle čeho se ale vypočítávají přestupní časy, a to jak v dopravních aplikacích, tak klasických jízdních řádech? Podle mluvčího ROPID Filipa Drápala má například populární IDOS a od něho odvozená PID Lítačka takzvanou databázi přestupních hran. „Čili všechny časy se určují ručně na základě zkušeností. Obecně je snahou definovat to tak, aby to každý, i pomalejší, ale standardně pohyblivý člověk, stihl. Tam, kde není přestupní vazba ručně definovaná a zastávky jsou ve stejném uzlu, se používá jako výchozí hodnota dvě minuty,“ vysvětluje pro Metro Drápal a dodává, že například mapové aplikace od Seznamu či Googlu vymýšlejí své přestupní časy ještě trošku jinak.
„Jejich apky využívají toho, že mají mapové podklady, a přestupy počítají z nich. Seznam si třeba určitě navíc definuje některé vazby, které jim mapa nespočítá dobře, například v metru,“ doplňuje pro deník Metro Drápal.
Nejde to stihnout?
|