metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Další 4 fotografie v galerii
Fantova kavárna | foto: Petr Ježdík

Fantovu kavárnu obsadí řetězec z Indie

  13:14
Opravenou Fantovu kavárnu na Hlavním nádraží si pronajme indický kavárenský řetězec Café Coffee Day. Kavárna by se pro veřejnost měla otevřít začátkem léta.

Nájemce pro historickou budovu sháněla Grandi Stazioni spravující pražské hlavní nádraží od konce roku 2013, kdy dokončila opravu střední části Fantovy budovy.

„Nového nájemce Fantovy budovy jsme vybírali velmi pečlivě,“ uvedl Martin Hamšík, mluvčí tuzemské pobočky italské Grandi Stazioni. Kromě kávy a dalšího klasického kavárenského sortimentu bude nový nájemce na hlavním nádraží nabízet například bagety nebo saláty.

Hodnotu kontraktu a délku pronájmu Grandi Stazioni neuvedla. V minulosti jednala s trojicí zájemců, oficiálně ale odmítala sdělit jejich jména. V zákulisí se diskutovalo například o pivovarnické společnosti Heineken.

Rekonstrukce za víc než miliardu

Hlavní nádraží v Praze patří k nejvýznamnějším secesním památkám v Česku, je národní kulturní památkou. Kavárna byla původně odjezdová hala, později sloužila jako místo k posezení cestujících při čekání na vlak. Je charakteristická vysokou kupolí, jejíž stěny zdobí secesní motivy a sochy připomínající česká města, do nichž v době vzniku nádraží vedla dráha z Prahy.

Interiéry vyzdobili sochaři Stanislav Sucharda a Ladislav Šaloun, autorem celé historické budovy je architekt Josef Fanta.

Italská společnost Grandi Stazioni prostory hlavního nádraží opravuje od prosince 2006. Ve vstupní hale vystavěla nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy a řadu obchodů. Výměnou za rekonstrukci hlavního nádraží získala od Českých drah možnost budovu nádraží komerčně využívat po dobu 30 let.

Ve výběrovém řízení na obnovu nádraží zvítězila v roce 2002. „Rekonstrukce odbavovací haly měla podle společnosti vyjít na 1,15 miliardy korun, práce na Fantově kavárně si dosud vyžádaly desítky milionů korun,“ dodal Hamšík.

Kromě odbavovací haly a středního traktu s kavárnou má Grandi Stazioni povinnost zrekonstruovat i boční trakty budovy, které dosud využívají České dráhy. Kvůli posunutí termínu z původního podzimu 2016 o dva roky přijel letos na jaře jednat s vedením Českých drah šéf mateřské společnosti Ferrovie dello Stato Italiane Group Michele Mario Elia.

Komentáře

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Liberečtí zastupitelé schválili záměr na zvýšení daně pro průmyslové oblasti

vydáno 25. dubna 2024  16:23,  aktualizováno 

Liberečtí zastupitelé dnes schválili záměr na zvýšení daně z nemovitosti od příštího roku pro průmyslové a obchodní oblasti, které působí zvýšenou...  celý článek

Ve slánském Kumpánově parku vznikla nová hřiště, pokračuje oprava akvaduktu

vydáno 25. dubna 2024  18:59

Ve slánském Kumpánově parku vznikla nová hřiště, dětské a sportovní. Otevřou se do konce května. Pokračuje zde i oprava historického akvaduktu, hotový...  celý článek