náhledy
O nápadech vytvořit přes údolí most se hovořilo už na začátku 20. století. V roce 1903 představil inženýr Jaroslav Marjanko návrh ocelového mostu. Za první republiky se angažoval hlavně Stanislav Bechyně. Jeho návrh z roku 1919, který vidíte na snímku, se týkal železobetonového mostu. Bechyně měl i další nápady, žádný ale nebyl realizován. Známý architekt Jan Kotěra dokonce navrhoval, aby v pilířích mostu vznikly obytné domy.
Autor: Archiv DPP, Metro.cz
V soutěži na stavbu Nuselského mostu v letech 1926–1927 navrhlo trio architektů Demel, Pešánek, Holman umístit do prosklených mostních pilířů velkokapacitní záchytné garáže.
Autor: repro nakladatelství Paseka-Český mrakodrap
Se skutečnými plány se začalo až v 60. letech, kdy rostlo pankrácké sídliště, proto bylo rozhodnuto, že oblast propojí s centrem podpovrchová tramvaj v tubusu mostu. Celý projekt mostu byl schválen magistrátem na konci roku 1964. O rok později začala výstavba. Nuselské údolí na fotografii je ze začátku stavby, v proluce mezi domy dnes stojí pilíře mostu.
Autor: Archiv DPP, Metro.cz
V roce 1968 se myšlenka podpovrchové dopravy změnila v metro. Na snímku vidíte rozestavěný most ze zmíněného roku. Vznikal nakonec na návrh architektů z Projektového ústavu dopravních a inženýrských staveb Vojtěcha Michálka, Stanislava Hubičky a Svatopluka Kobra.
Autor: Archiv DPP, Metro.cz
Už v roce 1970 se na ještě rozestavěné mostovce mohla konat proslulá zatěžkávací zkouška. Do Prahy dorazilo 66 tanků z rakovnického pluku. O další zkoušku se postaraly raketové motory.
Autor: Archiv DPP, Metro.cz
Připravovaná stanice metra měla pracovní název Nuselský most. Ještě před otevřením mostu se zjistilo, že soupravy metra ze Sovětského svazu jsou příliš těžké a most na ně nebyl konstruován. Do mostu tak museli vmontovat speciální ocelový rošt vážící přes 800 tun (na snímku), který zatížení rozdělil. Metro jezdilo tubusem pravidelně od května 1974 a stanice nesla název Gottwaldova (nyní Vyšehrad).
Autor: Archiv DPP, Metro.cz
Po prvním „dělnickém“ prezidentovi byl pojmenován i samotný most. Slavnostně byl otevřen 22. února 1973 a v čele průvodu byly lidové milice. Tehdy ještě nebyl dokončení úsek magistrály na pankrácké straně, takže šlo jen o lokání dopravu.
Autor: Archiv DPP, Metro.cz
Velkou slávu na 25. výročí Vítězného února si nenechal ujít ani Generální tajemník ÚV KSČ a pozdější prezident Gustáv Husák, který slavnostně přestřihl pásku. Most sloužil k propagandě socialismu i dál. Po osmi letech ale musela povrch vyměnit západoněmecká firma Strabag.
Autor: Archiv DPP, Metro.cz
Od roku 1990 nese most název Nuselský. Prošel dalšími úpravami. Například v roce 1997 šlo o opravu ocelového roštu a v posledních pěti letech došlo k rekonstrukci nosné konstrukce a výztuží mostu. Celkově vyšla na 280 milionů korun. Nyní by měl most vydržet dalších padesát let. Mezitím získal v roce 2000 Nuselský most ocenění Stavba století v kategorii Dopravních staveb.
Autor: iDNES.cz, Metro.cz
Most se stal také často cílem sebevrahů. Celkem zde život ukončilo skokem do údolí až tři sta lidí. Původní metrové zábradlí bylo postupně navyšováno na 2,7 metru. Před zhruba deseti lety bylo doplněné nástavbou z pružného a kluzkého plechu. Od června roku 2011 památku sebevrahů připomíná pomník Z vlastního rozhodnutí v podobě lampy, jehož autorem je Kryštof Kintera.
Autor: Metro.cz
Na mostě dlouhém 465 metrů a vysokém 42,5 metru se v posledních letech konalo také několik zajímavých akcí. Například ho už několik let slaňují členové kapely The Tap Tap. V roce 2012 měli pilíře pomalovat umělci. Na obrázku vidíte jeden z návrhů. Nakonec k tomu ale nedošlo. V roce 2014 vyšla o mostu kniha a jeho historii mapovala putovní výstava.
Autor: Taktum, Metro.cz
Pod Nuselským mostem má do konce roku 2018 vzniknout největší horolezecká stěna v Praze. Konstrukce nemá být přímo na pilíři, aby jej neničila.
Autor: hl. m. Praha, Metro.cz