náhledy
Šťastné a francouzské! Kousek od švýcarských hranic leží městečko Sochaux. Tady se v 19. století dostala na výsluní rodina Peugeotů, která k výrobě bicyklů a mlýnků na pepř a sůl v roce 1889 přidala automobily. Sto let poté tu otevřeli muzeum mapující historii značky. V restaurátorské dílně nedaleko muzea usedáme do modelu 504, který byl představen přesně před padesáti lety v Paříži. Tohle šestiválcové kupé je ale z roku 1974 a patřilo manželce Rolanda Peugeota.
Autor: Nicolas Zwickel, Metro.cz
Lví archiv. Továrna Peugeot v Sochaux je jeden z nejstarších dosud fungujících závodů na výrobu aut na světě. My se ale přesouváme do deset kilometrů vzdáleného Terre Blanche, kde značka se lvem ve znaku oslavila už dvě stě let. Z továrny na nářadí tu vznikl obří archiv značky, je tu 220 tisíc technických výkresů, 1,8 milionu fotek, prohlédli jsme zakládající listinu automobilky z roku 1810, účetní knihy mezi osmi kilometry polic a nakonec zůstali paf z depozitáře modelů. Ve čtyřech řadách nad sebou tu odpočívají různé raritní modely. Nemohli nás odsud vůbec dostat!
Autor: Nicolas Zwickel, Metro.cz
Sundejte nám to plátýnko. A jedeme dál! Usedáme do 504 kabrioletu. Ten novináři obdivovali už na jaře 1969 v Ženevě. Dostal stokoňový dvoulitrový motor se vstřikováním a pětikvaltem. Konkrétně tenhle modrý krasavec je z roku 1982 a byl jeden z posledních 8185 kabrioletů, co ve Francii vyrobili. Celkem se mezi roky 1968 až 2005 vyrobilo 3 713 356 kusů modelu 504. Vyráběl se také v Argentině, dokonce i v Číně a právě do roku 2005 se montoval v Nigérii. Tam ho fakt milovali.
Autor: Nicolas Zwickel, Metro.cz
Tady chci být myší! A už si to s kabriem šplháme serpentinami na vrcholek, kde leží v podzemí zavrtaná pevnost Fort Lucotte de Saint Antoine postavená v roce 1879 na ochranu hranic. Tisíce vojáků tu ale vystřídaly koláče sýrů společnosti Comté Marcel Petite. Stálá teplota 8 °C je tu pro zrání sýrů z kravského mléka ideální. Koláčů tu mají sto tisíc. Jeden váží 40 kilo, spolkne až 400 litrů mléka, zraje 15 měsíců a stojí 500 eur.
Autor: Nicolas Zwickel, Metro.cz
Stopněte si mě. Bereme jen hezké stopařky! Tento velký sedan 504 Berline z roku 1974 svou pohodlností dohoní plno aut dnešní doby. Technicky vycházel z předchůdce 404, dostal čtyřválcovou zážehovou osmnáctistovku, která dávala 93 koní. Výkon se přenášel na zadní kola pomocí čtyřstupňové převodovky. Už v té době ale byl ke koupi i třístupňový automat ZF. Maximálku 162 km/h jsme ale nedali.
Autor: Nicolas Zwickel, Metro.cz
Dáme víno? Pro dnešek to už stačilo. Zajíždíme opatrně do dvora Château de Germigney ve vesničce Port Lesney. Nad místním vínem pak obdivujeme tvary tehdejších modelů. Francouzské pohodlí se totiž tehdy parádně snoubilo s italským designem. Za ten byl u modelů kabrio a kupé zodpovědný Aldo Brovarone z italského studia Pininfarina.
Autor: Nicolas Zwickel, Metro.cz
Říkali mu francouzský Mercedes. Třebaže úspěchů modelu 504 jejich nástupce nikdy nedosáhl, je to pohodlný koráb, který také stojí za pozornost. Peugeot 505 se dostal na trh v květnu 1979 a byl to poslední model značky, který měl zadní pohon a motor uložený podélně. Mezi roky 1978 a 1999 se ho prodalo 1 351 254. Konkrétně tenhle kousek dostal čtyřválcový motor s obsahem 2155 ccm a výkonem 150 koní. Pětistupňový manuál řadil až neuvěřitelně přesně.
Autor: Nicolas Zwickel, Metro.cz
Peugeot jsou i mlýnky. Mají společné už jen jméno. Výroba mlýnků a aut značky Peugeot je oddělená už 121 let, když se rozešly kroky bratrů Armanda a Eugena Peugeotových. Armand věřil autům, Eugene pokračuje ve výrobě nářadí, potřeb pro domácnost a mlýnků. Továrna Peugeot Saveurs ve městě Doubs je velmi zajímavá, rozhodně se tam na cestě touto krajinou zkuste vecpat na exkurzi. My se sem dostali zrovna v době, kdy firma změnila svoje logo – to nové si prohlédněte na zlaté hlavičce dřevěného mlýnku. Ty se odtud dostávají do 80 zemí celého světa.
Autor: Petr Holeček, Metro.cz
Muzeum v Sochaux. A už jsme zase zpátky v Sochaux. Naše čtyři youngtimery parkujeme před muzeem značky se lvem ve znaku a vpadneme do víru retra. Budova byla otevřena v roce 1988 a postupně se výstavní plochy rozšířily. Dnes tu lze vidět nejen různé výrobky firmy z pradávné historie, ale bez nadsázky nejstarší auta světa. Můžete tu třeba obdivovat třetí model značky z roku 1891, kterého se vyrobilo jen 64 kusů, ale i řadu rallye speciálů, offroadů, užitkových vozidel i studií. Na snímku si prohlédněte zajímavou raritu. V roce 1939 přišel Peugeot s nápadem, že by mohl model 402 pohánět uhelný plyn. Vyrobilo se jich 2500, auto ale jelo maximálně šedesátkou.
Autor: Petr Holeček, Metro.cz