Letecké muzeum Kbely otevře své brány do letošní muzejní sezóny v sobotu 27. dubna v 10 hodin. Kromě stálých expozic se poprvé otevře i nová výstava, která představí spíše méně známou, ale pozoruhodnou kapitolu protektorátní historie. Expozice Letecká výroba na území Čecha a Moravy v letech 1939–1945 bude umístěna v hangáru č. 40.
Nacisté bez boje získali náš průmysl
Prakticky ihned po okupaci zbytků předválečného Československa v březnu 1939 začali nacisté využívat a proměňovat výrobní potenciál Protektorátu tak, aby co nejvíce vyhovoval jejich potřebám. Nacisté získali bez boje nejen mnoho zbraní a dalšího vojenského materiálu, ale i významná zbrojní centra. Protektorát Čechy a Morava byl začleněn do soukolí německé válečné mašinérie a německý zbrojní průmysl tak vzrostl nejméně o dvacet procent. Týkalo se to samozřejmě i leteckého průmyslu – továren a firem Aero, Letov, Avia a dalších.
"Záměrem výstavy je představit tuto oblast a uvést také některé dosud méně známé skutečnosti z letecké výroby a výzkumu na našem území v letech okupace. Nejedná se o plný výčet všech aktivit, pouze o poukázání na vybrané záležitosti se zvláštním zřetelem k výrobě v oblasti Prahy. Výstava nastiňuje nebývalou mobilizaci lidských i materiálních zdrojů v letecké výrobě, která do té doby neměla u nás obdoby," popisuje mluvčí vojenského historického ústavu Andrej Halada.
Bývalé textilky vyráběly součásti do letadel
Šlo skutečně o produkci nebývalých rozměrů – jak u tradičních a zavedených výrobců, tak u nově vzniklých, případně u těch, kteří se dosud tímto segmentem nezabývali, ale byli okolnostmi donuceni. Kupříkladu i bývalé textilky nyní vyráběly součásti do letadel. Výhodou bezesporu byla skutečnost, že továrny ležely daleko od fronty a v počátcích války nebyly nijak ohrožovány.
V Protektorátu či v Sudetech se kompletovala i některá konkrétní letadla. Kupříkladu ve vysočanském závodě Aero se stavěla letadla Siebel Si 204, která sloužila jako cvičná a dopravní. Letov vyráběl cvičné stroje Arado Ar 96. V Chebu a Českých Budějovicích probíhala finální montáž proslulého proudového stroje Messerschmitt Me 262. V podzemní továrně Diana, přesněji ve třech železničních tunelech na nedokončené trati z Tišnova do Křižanova, ale i na jiných místech, pak docházelo k výrobě letounů Messerschmitt Bf 109.
Spojenci útočili na české továrny
|