Před 75 lety oblepila pražské rohy a nároží nová policejní vyhláška: "Počínaje dnem 26. března 1939 od 3. hodiny ranní zavádí se na veřejných komunikacích v obvodu velké Prahy jízda vpravo." Přestože to byla neděle, všude panoval horečnatý provoz. V garážích a vozovnách se upravovaly autobusy a tramvaje, pracovalo se i přímo v ulicích. "Bylo nutné přeložit 95 nástupních ostrůvků, zřídit 25 nových a na 20 místech musely být stanice posunuty na jiné místo," vypočítává archivář dopravního podniku Pavel Fojtík.
Změnu slíbila ČSR už v roce 1926
Přestože změny se uskutečnily doslova přes noc, nenastaly žádné větší problémy. Přes obecné mínění, že změnu nařídili až 15. března Němci, se vše připravovalo delší dobu. Už v roce 1926 ČSR slíbila přejít z levostranného provozu na pravostranný, v listopadu 1938 Národní shromáždění vyhlásilo první květen za první den jízdy vpravo – příchod nacistů změnu jen urychlil.
Změna se v Praze netýkala jen hromadné dopravy. "Ke kuriózním situacím docházelo u benzinových pump, které byly postaveny na příjezd zleva a najednou se octly na druhé straně silnice," popisuje historik Národního technického muzea Miloš Hořejš. Kromě strany se před 75 lety změnila i další věc. Všechno silniční značení bylo buď vyměněno nebo přepsáno. "A když už se měnilo, tak se všude objevily dvojjazyčné nápisy s němčinou na prvním místě," dodává Hořejš.