Letoun, který se podařilo získat českým historikům, byl 2. prosince 1943 v boji zasažen, takže musel nouzově přistát na zamrzlé hladině jezera na severu evropské části Ruska. Po oteplení se potopil. Pod hladinou zůstal až do roku 1996, kdy byl za pomoci vrtulníku vyloven. Později letoun skončil u soukromého norského sběratele, a proto letos putoval do Prahy z Norska.
Jeden z nejdůležitějších exponátů za 20 let
Technické údaje
|
Některé části dovezeného letadla jsou navzdory dlouhému pobytu ve vodě zachovalé. Další ale poškození neunikly. "Letoun tedy bude čekat pečlivá renovace," uvedl mluvčí Vojenského historického ústavu Andrej Halada. "Je to jeden z nejdůležitějších přírůstků ve sbírkách ústavu za posledních 20 let," míní ředitel Vojenského historického ústavu Praha Aleš Knížek. Sehnat právě letadlo, a navíc bombardér, je podle něj mnohem těžší, než získat třeba vojenský automobil. "Pokračujeme tak v akvizicích letecké vojenské techniky, která patří mezi návštěvníky našich muzeí k těm nejvyhledávanějším," doplnil.
Dvoumotorové ruské bombardéry Petljakov Pe-2 patřily během druhé světové války k nejproslulejším a nejúspěšnějším letounům nejen na východní frontě. Stroje se začaly vyrábět v roce 1940 a patřily k nejmasověji vyráběným letadlům druhé světové války. Mezi lety 1946 a 1949 sloužily tři desítky Pe-2 i v československé armádě.