Nejstarší pražský tunel je v Bubenči a říká se mu Bubenečský nebo také Dejvický. Hned tři roky po něm byl v roce 1871 otevřen další železniční tunel - Vinohradský. Ten zajistil spojení Prahy do Vídně jižní cestou. Práce na dvoukolejném tunelu začaly na podzim 1869. Výhradně ruční ražbu tenkrát komplikovala všudypřítomná spodní voda, písky a tvrdé horniny. Vytěžená zemina byla vyvážena na území dnešních Havlíčkových sadů, na stavbě se podílel i známý podnikatel Moritz Gröbe. Tunel o délce 1149 metrů byl za dva roky dokončen a 19. září 1871 jím slavnostně projel první vlak s knížetem Janem Adolfem Schwarzenbergem.
Nový tunel zrušil stanici ve Vinohradech
Druhý Vinohradský tunel o délce 1126 metrů se začal stavět až po bezmála 70 letech, v roce 1940 za nacistické okupace. Tunel byl proražen 6. března 1943 a zprovozněn 15. srpna 1944. S otevřením druhého tunelu pod Vinohrady zanikla stanice Praha-Vinohrady, která byla zřízena u jižního portálu prvního tunelu v říjnu 1888.
Za války začaly práce také na třetím tunelu, byly ale zastaveny po 292 metrech. Tento třetí Vinohradský tunel (ve skutečnosti se ale zprvu dvoukolejný tunel větví ve dva jednokolejné) s délkou 1125 metrů se začal stavět až po dalších skoro 40 letech, v roce 1983. Tunel byl otevřen 22. září 1989. Druhý a třetí Vinohradský tunel jsou součástí trati České Budějovice - Praha, první spojuje Hlavní nádraží se Smíchovem.
Vinohradské tunely byly nejdelší v Praze
Dlouhá léta byly Vinohradské tunely nejdelšími tunely v Praze, které ale byly překonány v roce 2008 dvěma Vítkovskými tunely. Jižní Vítkovský tunel (někdy označován jako Vítkovský tunel II.) je s délkou 1364 metrů nejdelším železničním tunelem na území metropole.
Další železniční tunely v PrazeCelková délka devíti používaných železničních tunelů v Praze je nyní téměř 7,5 kilometru, nejstarším je Bubenečský tunel ve Stromovce z roku 1868, nejnovější jsou dva Vítkovské tunely z roku 2008. Na území Prahy jich bylo v minulosti více, několik jich ale bylo zrušeno.
|