Tramvaje T3 byly veřejnosti poprvé představeny v roce 1960 na veletrhu v Brně a v Praze byly poprvé nasazeny do pravidelného provozu 21. listopadu 1962. V modernizované podobě jezdí po metropoli dodnes.
U zrodu tramvaje T3 stál hlavní konstruktér Antonín Honzík a designér František Kardaus. Právě jemu tyto vozy vděčí za svůj nadčasový vzhled s typickými kulatými světlomety a vysokým „čelem“ nad předním oknem. První prototyp mohli Pražané spatřit při zkušebních jízdách v červnu 1961. Do ostrého provozu byly „té trojky“ nasazeny koncem roku 1962. Nejprve jezdily na lince číslo 4, tedy ze Zlíchova do Hostivaře. Postupem času se dočkaly i další tratě a v květnu 1974 tramvaje T3 definitivně nahradily své dvounápravové předchůdkyně.
Od zahájení výroby do roku 1976 bylo pražskému dopravnímu podniku dodáno 892 tramvají T3. V 80. letech přibylo ještě 292 tramvají mírně pozměněného provedení, označovaného jako T3SU a T3SUCS. Poslední klasická tramvaj typu T3 vyjela v Praze na podzim 2011. V souvislosti s tramvajemi T3 se nelze nezmínit o typických sedačkách ze sklolaminátu. Ty do nich byly montovány od roku 1964 a podle mnohých cestujících poskytují dodnes nepřekonanou míru pohodlí.