Před 25 lety se Pražané, aniž by si to uvědomovali, naposledy svezli dnes už legendárními autobusy ŠM 11, zvanými šemík či šumák. "Z jejich typového označení, kde Š znamenalo motor Škoda a M slovo "městský" si pražští dopraváci vytvořili tohle slangové pojmenování," popisuje Pavel Fojtík z archivu dopravního podniku.
Vozy se v Praze poprvé objevily v říjnu 1965 a znamenaly velký přelom. Poprvé totiž přestal být základem podvozek z nákladního auta, na který byla dosazena autobusová skříň. "Z pohledu cestujících pak byly největší novinkou troje dveře, které významným způsobem pomáhaly urychlovat nastupování a vystupování na zastávkách," dodal Fojtík. Vozy měly také další technické vychytávky, třeba automatické řazení převodů nebo unikátní pérování.
V ulicích metropole se postupně vystřídalo 2256 těchto autobusů. V dubnu 1988 jejich provoz skončil a posledních z nich mohou vidět návštěvníci muzea MHD ve Střešovicích.