Proč se vůbec začalo před osmdesáti lety stavět nové letiště na Ruzyni? Na mezinárodní letiště ve Kbelích totiž na konci dvacátých let 20. století přistávalo stále více letadel a jeho kapacita přestávala být dostačující. Vláda proto v březnu 1929 rozhodla o vykoupení 108 hektarů pozemků mezi obcemi Hostivice, Ruzyně, Středokluky, Dobrovíz a Přední Kopanina v tehdejší hodnotě 17,5 milionu korun.
Slepenec z různých návrhů
Místo bylo ke stavbě letiště vhodné nejen díky své rozloze a rovinatému terénu, ale také poměrně nedaleké vzdálenosti od centra a možností dalšího rozvoje letiště v případě, že by se letecká doprava dále rozvíjela.
V roce 1931 se již čekalo jen na to, jak bude budoucí letiště hlavního města vypadat. Vypsala se proto anonymní soutěž, do které se mohl kdokoliv přihlásit. Přestože dostala porota na stůl celkem 25 návrhů, žádný nevybrala. Materiály však nepřišly vniveč. Hned několik jich uspělo v soutěži alespoň částečně. Komise rozhodla, že letiště bude jakýmsi slepencem několika navrhnutých projektů.
Okupace moderního letiště
Stavba za 110 milionů korun trvala celkem 44 měsíců a byla dokončena 1. března 1937. První letoun na Ruzyni přistál 5. dubna téhož roku. Díky dvěma zpevněným travnatým drahám a v té době špičkové technologii se letiště zařadilo mezi nejmodernější v Evropě. Oceněno pak bylo jeho architektonické ztvárnění.
Krátce po otevření se letiště dočkalo rozšíření zhruba na trojnásobek původní rozlohy a začaly se také budovat betonové přistávací plochy. Rozvoj pak zbrzdila okupace, kdy je obsadila německá Luftwaffe, a následný příchod komunistů k moci.
Letiště pro okupanty
Letiště v roce 1938 a v současné době.
Přesto se letiště výrazně rozrostlo, když vedle dosavadního "starého" vyrostlo v letech 1960 až 1968 letiště nové. Toto severní letiště zahrnovalo vzletovou a přistávací dráhu o délce 3100 metrů, odbavovací terminál, opravárenský hangár a další obslužné budovy. Celková plocha letiště byla rozšířena na 800 hektarů.
Nové letiště bylo zprovozněno 15. června 1968 a jedním z jeho prvních "uživatelů" se staly opět letouny okupantů, tentokrát sovětských. Nová výstavba výrazně zvýšila kapacitu na 2,3 milionu cestujících, přistávací dráhy již umožňovaly provoz velkokapacitních letadel.
Letiště po Sametové revoluci
|
Cloumá vámi spravedlivý hněv pramenící z pobuřující neznalosti historických souvislostí, které autor textu v titulku úmyslně ignoruje? Trollujte v naší diskusi:)!