Ne každý však na akci přijde. „Počet odmítnutí závisí na tématu, teď připravujeme téma alkohol, co vše zničil. Je těžké se ptát lidí do telefonu: jste nebo byl jste alkoholik?“ říká organizátor a zakladatel akce Tomáš Studeník. „Nakonec se nám na toto téma podařilo sehnat herce Tomáše Hanáka, majitele Rohlík.cz Tomáše Čupra, mistra světa v boxu Lukáše Konečného i anonymní alkoholičku, která si píše zápisník na Facebooku a o níž nikdo neví, kdo je. Právě na FuckUp Night se odhalí,“ dodává Studeník.
Průšvihy se nevyhýbají ani organizátorům akce. „Host si přivedl s sebou domácího miláčka, prasátko Ivanku. Začala běhat do publika a přitom všude začala čurat,“ vzpomíná Tomáš, který musel pak celý prostor Jatek 78 mýt, zatímco se ostatní bavili na baru.
V Česku se FuckUp Night konala už čtyřicetkrát. Setkání mají za sebou například filmový speciál i díl o vědě. Pravidelně dělají i téma startup, kterému se budou věnovat 2. dubna. „Kdo nemá mezi mladými startup, tak nežije. Chceme u nás pomoct vybudovat, jak se říká, jednorožce. Firmu, která má tržní kapitalizaci přes miliardu dolarů,“ říká Studeník, který narazil na mexické FuckUp Night, když si googlil sprostá slova na sociálních sítích, kam se nesmějí dávat. Akce se tak poprvé před čtyřmi lety konala mimo Ameriku právě v Praze. Na kontě má řadu projektů. Zkoušel seznamovací aplikaci, která ho stála půl milionu a rok života, ale i mobilní hřbitov Život po životě a organizuje Hackathon, programový maraton pro vývojáře.
Velká kniha fuckupů
|
Jaký má recept na nápady? „Když se mozek zaměřuje na konkrétní výsledek, funguje jinak, než když se potuluje a vznáší ve vzduchoprázdnu. Například na procházce nebo ve vaně se aktivuje defaultní mozková síť, která zapojuje víc různých kognitivních center a vzniká tam nejvíc aha momentů,“ vysvětluje Studeník a popisuje svoji metodu: „Poflakuju se a nedělám něco zaměřeného na cíl. Nápady pak přijdou samy. A zadruhé je potřeba se o nápadech bavit s lidmi. Čím víc si povídáte o věcech, tak najdete něco, co by mohlo být zajímavé. Můj problém je, že mě něco napadne, chci to hned zrealizovat – a 90 procent z toho nevyjde.“