„V sobotu pojede na prvním pořadí historické linky 42 tramvaj naposledy. Následně se vrací do hostivařských dílen na plánované doladění a znovu ji do provozu nasadíme během dubna,“ informoval na svém Facebooku dopravní podnik.
Jak tomu u oprav historických vozů obvykle bývá, vede se i kolem „kádvojky“ v posledních dnech plamenná diskuze. Fandové spekulují, jaké úpravy tramvaj, která dostala nové evidenční číslo 7000, v následujících týdnech čekají. Nejčastěji se hovoří o tom, že má u vozu dojít na doplnění takzvaného třetího pískovače. Jde o zařízení, s jehož pomocí řidiči zmáčknutím jediného tlačítka, případně to jde i automaticky, posypou při jízdě kolejnice pískem a zamezí tak nežádoucímu klouzání. Zjednodušeně řečeno, teď tramvaj se dvěma pískovači zanechává dle svědectví několika šotoušů při jízdě do kopce oblaka dýmu. Doplněním třetího pískovače se „kádvojce“ zlepší takzvané trakční vlastnosti. „Ačkoliv se teď doplnění pískovače na sociálních sítích hodně řeší, ve skutečnosti se bude tohle zařízení doplňovat až na podzim,“ vysvětluje pro deník Metro tým facebookové fanouškovské skupiny Tramvaje v České republice (TVČR), který se zabývá hromadnou dopravou.
„Dešalinizace“
Lidé z TVČR si o dvoučlánkové tramvaji měli možnost popovídat i s lidmi, kteří mají opravu na starost. V kuloárech se nyní zažil pojem „dešalinizace“ či, chcete-li, „odšalinování“ historického dopravního prostředku. Důvod je nasnadě. Kloubová tramvaj byla sice vyrobena v roce 1977 v hlavním městě, ale následně mnoho let sloužila v Bratislavě jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Po její velké brněnské opravě však nese znaky jedné typické zdejší zvyklosti, která by mohla nejednoho pražského řidiče zmást.
„Je třeba udělat úpravu obvodu zapojení dveří, a to podle pražského vzoru. V šoučasnosti je totiž vůz zapojen takzvaně po brněnsku. Pro zavření dveří nyní stačí otočit čudlíkem a dveře se zavřou bez zvukové a světelné výstrahy. To se teď změní. Nově se vše nastaví tak, aby zavřít dveře již bez výstrahy nešlo,“ popisují lidé z TVČR s tím, že by se při současném nastavení mohlo nezkušenému řidiči stát, že by během služby někoho přivřel do dveří.
„Ač se jedná o drobnou úpravu, jde paradoxně o poměrně velký zásah do kabeláže,“ doplňuje tým TVČR.
Aby to neškubalo
Při úpravách v brněnských dílnách, které proběhly loni, byla ve voze nainstalovaná celá řada vychytávek, a to včetně kamerového systému či nezvyklých světlých gum okolo oken a dveří. Nevyřešila se ale jedna zdánlivá drobnost, a to chybějící kontrolka polohy zrychlovače v kabině řidiče. Tenhle technický detail je přitom pro komfort cestujících poměrně zásadní.
„Zrychlovač si představujme jako kolo pod podlahou tramvaje, uvnitř kterého se točí mechanismus napojený na pedály. Těmi se ovládá jízda a brždění vozu. Až bude vůz opatřen kontrolkou, řidič v kabině uvidí, kdy zrychlovač dojel do nulové polohy, a lidově řečeno na to opět šlápne. Kdyby přidal na rychlosti ve chvíli, kdy se zrychlovač ještě nestačil dostat na nulu, pocítili by cestující nepříjemné škubnutí,“ uzavírá pro deník Metro tým TVČR.