metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

Historickou tramvaj Tatra K2 musí se „odšalinovat“. Dveře se jí zavírají po brněnsku

  15:42
Sotva vyjela, už ji zase opravují. Takový pocit mají nyní nejen pražští fanoušci MHD, takzvaní šotoušové. Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) totiž „retro krásku“ – tramvaj Tatra K2 – oficiálně představil veřejnosti teprve před měsícem. Pražské koleje však unikátní dopravní prostředek, který byl pro hlavní město již upravován v brněnských dílnách zdejšího dopravního podniku, totiž brázdil na dlouhou dobu naposledy o víkendu.

Další 3 fotografie v galerii
Vyrobena byla roku 1977 v hlavním městě, odtud však obratem putovala do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro řidiče. | foto: Roman Hloch

„V sobotu pojede na prvním pořadí historické linky 42 tramvaj naposledy. Následně se vrací do hostivařských dílen na plánované doladění a znovu ji do provozu nasadíme během dubna,“ informoval na svém Facebooku dopravní podnik.

Jak tomu u oprav historických vozů obvykle bývá, vede se i kolem „kádvojky“ v posledních dnech plamenná diskuze. Fandové spekulují, jaké úpravy tramvaj, která dostala nové evidenční číslo 7000, v následujících týdnech čekají. Nejčastěji se hovoří o tom, že má u vozu dojít na doplnění takzvaného třetího pískovače. Jde o zařízení, s jehož pomocí řidiči zmáčknutím jediného tlačítka, případně to jde i automaticky, posypou při jízdě kolejnice pískem a zamezí tak nežádoucímu klouzání. Zjednodušeně řečeno, teď tramvaj se dvěma pískovači zanechává dle svědectví několika šotoušů při jízdě do kopce oblaka dýmu. Doplněním třetího pískovače se „kádvojce“ zlepší takzvané trakční vlastnosti. „Ačkoliv se teď doplnění pískovače na sociálních sítích hodně řeší, ve skutečnosti se bude tohle zařízení doplňovat až na podzim,“ vysvětluje pro deník Metro tým facebookové fanouškovské skupiny Tramvaje v České republice (TVČR), který se zabývá hromadnou dopravou.

„Dešalinizace“
Lidé z TVČR si o dvoučlánkové tramvaji měli možnost popovídat i s lidmi, kteří mají opravu na starost. V kuloárech se nyní zažil pojem „dešalinizace“ či, chcete-li, „odšalinování“ historického dopravního prostředku. Důvod je nasnadě. Kloubová tramvaj byla sice vyrobena v roce 1977 v hlavním městě, ale následně mnoho let sloužila v Bratislavě jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Po její velké brněnské opravě však nese znaky jedné typické zdejší zvyklosti, která by mohla nejednoho pražského řidiče zmást.

Zajímavostí je i to, že vůz v Bratislavě nikdy nevozil cestující.

„Je třeba udělat úpravu obvodu zapojení dveří, a to podle pražského vzoru. V šoučasnosti je totiž vůz zapojen takzvaně po brněnsku. Pro zavření dveří nyní stačí otočit čudlíkem a dveře se zavřou bez zvukové a světelné výstrahy. To se teď změní. Nově se vše nastaví tak, aby zavřít dveře již bez výstrahy nešlo,“ popisují lidé z TVČR s tím, že by se při současném nastavení mohlo nezkušenému řidiči stát, že by během služby někoho přivřel do dveří.

„Ač se jedná o drobnou úpravu, jde paradoxně o poměrně velký zásah do kabeláže,“ doplňuje tým TVČR.

Aby to neškubalo
Při úpravách v brněnských dílnách, které proběhly loni, byla ve voze nainstalovaná celá řada vychytávek, a to včetně kamerového systému či nezvyklých světlých gum okolo oken a dveří. Nevyřešila se ale jedna zdánlivá drobnost, a to chybějící kontrolka polohy zrychlovače v kabině řidiče. Tenhle technický detail je přitom pro komfort cestujících poměrně zásadní.

Ve voze je nainstalován i kamerový systém se záznamem. Obraz ze čtveřice kamer se také řidiči zobrazuje v pravé horní části kabiny.

„Zrychlovač si představujme jako kolo pod podlahou tramvaje, uvnitř kterého se točí mechanismus napojený na pedály. Těmi se ovládá jízda a brždění vozu. Až bude vůz opatřen kontrolkou, řidič v kabině uvidí, kdy zrychlovač dojel do nulové polohy, a lidově řečeno na to opět šlápne. Kdyby přidal na rychlosti ve chvíli, kdy se zrychlovač ještě nestačil dostat na nulu, pocítili by cestující nepříjemné škubnutí,“ uzavírá pro deník Metro tým TVČR.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Česko nalezlo novou drogu. Jmenuje se workoholismus a je hodně rozšířená

vydáno 25. dubna 2024  10:51

Závislost na práci jako nový fenomén? Upracovat se k zbláznění není pro některé lidi žádný problém. Ne každý je v tom ale vlastní vinou.  celý článek

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Hovoríte po engliš? Češi nejsou žádní lingvisté, někteří politici obzvláště

vydáno 25. dubna 2024  5:16

S výukou jazyků to nebylo po roce 1989 snadné. Ruštinářů bylo jako psů, na západní jazyky se někde přeškolovali také učitelé, kteří měli problém i s...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek