metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 11 °C

Středa 24. dubna 2024. Svátek má Jiří

Hodinky Jamese Bonda i žluté Camaro. Tyhle rekvizity chcete mít doma

  12:53
Vzpomínáte na samozavazovací tenisky Nike či létající auto DeLorean z filmové série Návrat do budoucnosti? Nebo na to, jak chtěl mít každý mladý sportovec po zhlédnutí snímku Trosečník s Tomem Hanksem v hlavní roli doma jeho kamaráda - ikonický balon Wilson? V dnešní době byste těžko hledali film nebo seriál, kde nehraje určitou roli reklama. Magazín deníku Metro se podíval na zoubek tomuto způsobu propagace - product placementu, který nejčastěji pomocí nejrůznějších rekvizit na obrazovkách a plátnech prezentuje výrobky či značky. A to zcela skrytě, tedy přímo na očích.
Během natáčení filmu Adéla ještě nevečeřela vznikla ikonická fotografie, na níž...

Během natáčení filmu Adéla ještě nevečeřela vznikla ikonická fotografie, na níž pije Rudolf Hrušínský pivo. Ředitel plzeňského pivovaru se jí nemohl nabažit a chtěl ji do kanceláře. Herec mu dal svolení, ale jedině za podmínky, že dostane pivo k Vánocům. Pivovar mu poslal rovnou celý náklaďák. | foto: Filmové studio Barrandov

Product placement, jak se druh propagace výrobků a značek ve filmech a seriálech nazývá, může být vkusný a dokonale zapadnout do příběhu. Jak ale mnozí diváci dobře vědí, příliš často spíše bije do očí. Samotná myšlenka této propagace je přitom praktická i výdělečná. Hrdinové se musí do něčeho oblékat, něco jíst, pít a někdy i něco řídit. Podle toho si divák dokáže postavu celkem rychle zařadit, aniž by bylo nutné cokoli vysvětlovat. Placená spolupráce s konkrétní značkou je tedy vítaným příspěvkem do filmového rozpočtu, protože takové natáčení není zrovna levná záležitost. 

Seriálový král product placementu

  • Momentálně největšími seriálovými králi v oblasti product placementu jsou tvůrci populárního seriálu Stranger Things. V něm se objevila například oděvní značka Levis, oficiální zboží inspirované seriálem prodával třeba švédský řetězec s oblečením H&M. V poslední, třetí řadě se tvůrci ještě více zaměřili na retro kostýmy hlavních hrdinů, osmdesátkové outfity nechali v jednom z dílů hrdinky dokonce nakupovat a následně prodali práva na tematické oblečení několika módním značkám. Podobné seriálem inspirované zboží nabízí také firma Nike. 
  • Seriál má i svou Lego stavebnici. Ale i mistr tesař se občas utne. V poslední řadě seriálu se příliš často objevovaly výrobky firmy Coca-Cola, a to tak často, až si fanoušci začali na sociálních sítích stěžovat. Korunu tomu nasadil díl, kdy se ve vypjaté scéně jedna z postav rozhodne udělat minutový monolog o tom, zda je lepší stará, či nová příchuť Coly.

„Product placement je umisťování výrobků, názvů, log a podobně existujících značek do uměleckých děl, jako jsou například filmy, seriály, videohry, zábavní pořady, písně a podobně. Míra explicitnosti toho, o jakou značku má jít, může být různá. V České republice byla až do 17. srpna 2009 tato forma reklamy zakázána, avšak je stále všeobecně tolerovaná. Důvodem je nejen rozšíření v zahraničí, především ve Spojených státech amerických, ale také fakt, že právě product placement je schopný zaplatit náklady na celý film,“ uvádí k této formě propagace česká odnož internetové Wikipedie.

Nejdřív mýdlo, potom tenisky
Jedním z nejranějších product placementu je pravděpodobně umístění mýdla Sunlight do snímku „Den praní ve Švýcarsku“ od bratří Lumiéru z roku 1896. Producent filmu Henry Lavanchy-Clark pracoval ve firmě Lever Brother, která prostředek této značky vyráběla a následně i tuto část filmu využila jako reklamu na své mýdlo. Postupem času se product placement začal dostávat rovnou do scénáře. Filmové postavy už produkty nejen používali, ale mluvili o nich v rozhovoru a klidně i hodnotili jejich kvalitu. Přesně takovou kampaň například zvolila v roce 2004 obuvnická firma Converse. Do sci-fi filmu Já, Robot propašovala takřka do hlavní role tenisky pro hlavního hrdinu v podání herce Willa Smithe. Vtip byl ale v tom, že zatímco se herec několikrát chlubil v daleké budoucnosti retro teniskami z roku 2004, ve skutečném světě tento rok právě probíhal. „Tytéž kožené Converse Chuck Taylor All Star už v té době byly v Česku dostupné. Nebyly to nijak limitované tenisky,“ vysvětluje tehdejší úspěch těchto bot marketér obchodu s teniskami Queens Radim Stezka.

Zdravý pramen z Posázaví
Filmový prumysl v Americe si na začleňování produktu do příběhu zvykl velmi rychle. Každý Čech si naopak nejspíš vzpomene na slavnou písničku z dětského filmu Ať žijí duchové o zdraví z Posázaví nebo nejruznější zmínky o plzeňském pivu - třeba ve filmu Adéla ještě nevečeřela. A co teprve Tři veteráni a jejich krabička s velbloudem! Ačkoli to v době socialismu pochopitelně nebyly placené reklamy, ale jen kulturní reference, podařilo se je do zmiňovaných českých filmu zakomponovat mnohem citlivěji, než se to českým tvůrcum daří v současnosti. Čest výjimkám, kterými jsou například Pilsner Urquell ve filmu Obsluhoval jsem anglického krále nebo nejnověji film Vlastníci, kde koluje lahev Jacka Danielse během nervově vypjatého vyjednávání bytového družstva.

James Bond - král product placementu
Těžko bychom hledali věrnějšího společníka product placementu v průběhu věku, než jakým je agent s povolením zabíjet James Bond. Ovšem i 007 mění své „Martini s vodkou, protřepat, nemíchat“ za jiný drink na plátnech poměrně často. Agent v podání Pierce Brosnana si tak jednou na plátně připíjí se svou šéfovou M sklenkou Jacka, v dalších filmech si však dopřává rum Mount gay se sodou či vodku značky Smirnoff. Jeho následovník Daniel Craig dal zase ve Skyfallu přednost pivu Heineken, což někteří fandové klasického Bonda považovali za barbarství. 

Je to tak. Sean Connery jako agent 007 pije Jima Beama. Stal se tváří této značky alkoholu a vzniklo mnoho komerčních plakátů jako tento ze šedesátých let.

Kromě dobrého pití a krásných žen má britský tajný agent slabost také pro luxusní hodinky a auta. Nejraději má značku Aston Martin, ale nepohrdne ani BMW, Fordem, Lotusem, Rolls-Roycem nebo Bentleym. 

Filmovým trhákem, který byl v podstatě jednou velkou reklamou na automobilku General Motors, byl také sci-fi snímek Transformers. Prodeje žlutého modelu Chevrolet Camaro, který ve filmu představoval Bumble Bee, po uvedení snímku celosvětově stouply o více než deset procent. Přitom se běžně tato barva prodávala o dost méně než jakýkoli jiný model. 

Pátá generace Chevroletu Camaro byla hvězdou filmu Transformers: Dark of the Moon.

Transformers je navíc také úspěšná hračkářská série. V této oblasti se však špatně konkuruje dalšímu gigantovi - filmovému studiu Disney. Ten vlastní práva na všechny produkty ze světa Star Wars, Avengers či animáků od Pixaru, a to jak ty, jež se ve filmech či seriálech objevily, tak na ty jimi inspirované. 

Kvíz

Product placement je ke spatření v každém druhém snímku či seriálu. Funguje však tato forma reklamy i na vás? Připravili jsme pro vás filmový kvíz. V něm si můžete vyzkoušet, zda si vzpomenete na propagované výrobky. 

Kterou značku tenisek obul ve sci-fi filmu Já, robot (2004) herec Will Smith?
a) adidas
b) Nike
c) Converse 

Jak se nazývá značka vermutu, kterou namixovanou s vodkou na plátnech popíjí agent James Bond?
a) Martini
b) Cinzano
c) Carpano

Jaké značky byl volejbalový míč, se kterým si povídal Tom Hanks ve filmu Trosečník (2000)?
a) Kevin
b) Wilson
c) John 4 

V roce 1994 byla natočena první řada seriálu o transformujícím autě, který byl jednou velkou reklamou na červený kabriolet Viper RT/10 Roadster. Jak se seriál jmenoval?
a) Zmije
b) Kobra
c) Xena 

Český film Dvě nevěsty a jedna svatba (2008) nepokrytě propaguje konkrétní český pivovar. Který to je?
a) Staropramen
b) Pivovar Kácov
c) Únětický pivovar 

V komiksovém snímku Kapitán Amerika: Návrat prvního Avengera (2014) si to hlavní hrdina namířil při hledání tajných informací do jedné konkrétní prodejny s elektronikou. Do které?
a) Apple
b) Alza
c) T-Mobile 

Product placement se nevyhýbá ani tuzemským seriálům. V mýdlové opeře Ordinace v růžové zahradě se již mnohokrát objevil konkrétní lékárenský řetězec. Jak se jmenuje?
a) Benu
b) Dr. Max
c) Dr. Mázl 

V oblíbeném českém snímku Snowboarďáci se hodně diskutovalo o scéně, kde dvojice hlavních hrdinů pročítá v autobusu již neexistující teenagerovský časopis. Který to byl?
a) Bravo
b) Popcorn
c) Top dívky

Za skrytou reklamu byl kritizován také úspěšný snímek Ženy v běhu. Co si v něm házela postava Terezy Kostkové do vody?
a) lék Rohypnol
b) ochucovací kapsli Waterdrop
c) panáka vodky Absolut 

Nejoblíbenější jídlo želv Ninja je samozřejmě pizza. Jakou značku pojídali ve svém snímku z roku 2014?
a) Pizza Gustus
b) Pizza Hut
c) Pizza Dr. Oetker 

V akčním sci-fi snímku Demolition Man (1993), jenž se odehrává v nedaleké budoucnosti, existuje jen jeden řetězec amerických restaurací. Který?
a) Taco bell
b) Mc Donald’s
c) Burger King

Řešení: 1c, 2a, 3b, 4a, 5c, 6a, 7b, 8a, 9b, 10b, 11a

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30

Čerstvá držitelka Ceny Anděl za píseň Údolí včel Anna K. zve své fanoušky na dva koncerty. V pražském Foru Karlín ve čtvrtek a o dva dny později v...  celý článek

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek