MM Průmyslové spektrum
|
Začátkem září loňského roku začala ve stanici metra Jiřího z Poděbrad kompletní rekonstrukce. Během ní mají být odstraněny průsaky podzemních vod a zároveň tu vzniknou také výtahy. Oprava potrvá přes dva roky. Kvůli výměně eskalátorů by měla stanice být navíc od příštího ledna na deset měsíců uzavřená.
O rozsáhlé a ojedinělé rekonstrukci stanice ví asi nejvíce bývalý dlouholetý zaměstnanec firmy Metrostav Jaromír Kunrt, který ve společnosti působil v různých funkcích skoro čtyřicet let, a to až do roku 2008, kdy odešel do důchodu. „Mých dlouholetých zkušeností ale užívám na stavbách metra dál. Spolupracuji při rekonstrukcích různých stanic metra, nejnověji právě na revitalizaci stanice Jiřího z Poděbrad,“ říká pro deník Metro Kunrt.
Většina změn a vylepšení ve stanici zůstane podle Kunrta oku prostého cestujícího skryta. A to i přesto, že jde o změny technicky i například bezpečnostně velmi důležité. Zkušený projektant Kunrt se proto na toto téma rozpovídal v podcastu, který je k poslechu na webu odborného strojírenského měsíčníku MM Průmyslové spektrum.
„Pan inženýr Kunrt je člověk, který o metru ví opravdu vše, a tudíž je rozhovor opravdu zajímavý. Škoda že pana Kunrta neznal spisovatel Karel Čapek v době, kdy psal své slavné povídky Jak se dělá divadlo nebo Jak se dělají noviny. Kdyby dnes psal Jak se dělá metro, jistě by povídku koncipoval podle zkušeností pana Kunrta,“ žertuje redaktorka Hana Janišová, autorka podcastu.
Oprava vyjde podnik na 1,29 miliardy korun a skončí v únoru 2024. Stanice je přes čtyřicet let stará, a tak v podzemí pracovníci občas narazí na nějaké to překvapení. „Musíme si uvědomit, že korodují materiály, do stanice si vždy najde cestu voda a podobně. Projektant řadu věcí nemůže předvídat. V době, kdy se stanice budovala, navíc neexistovaly nehořlavé kabely. Ty se pochopitelně nahrazují za moderní. Pozor se musí dávat také na azbest,“ vypráví v podcastu Kunrt.
Ten zároveň zmiňuje i výzdobu podzemí. „Pražské metro je krásné a architektonicky zvládnuté. Co jsem měl možnost vidět ve světě, metra jsou zde budována daleko více účelově. Dají tam plechy, vybílí to a je hotovo. Pokud tedy nepočítáme Rusko. Tam najdete i křišťálové lustry a odlitky rudoarmějců s pistolemi,“ popisuje Kunrt.
Kromě právě probíhající rekonstrukce stanice Jiřího z Poděbrad dopravní podnik plánuje i opravy dalších stanic. Na trase A to jsou například Flora, Želivského nebo Hradčanská.