metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 9 °C

Čtvrtek 18. dubna 2024. Svátek má Valérie

Jak se v Praze jezdilo za Hitlera? Protektorátní tramvaje měly modrá skla

  6:00
Staré tramvaje, autobusy, metro a trolejbusy ve střešovickém muzeu MHD doplnila unikátní souprava motorového a vlečného vozu, která prezentuje vzhled tramvají v období druhé světové války. Kromě německých nápisů měly Hitlerovy tramvaje i modrá skla. Kvůli bombardování.
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná okna a reflektor a na sobě německo-české orientace. | foto: DPP

„Období protektorátu dosud v Muzeu MHD nebylo zastoupeno žádným exponátem,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková, proč expozici doplnily dva vozy právě v nezaměnitelné válečné úpravě. Protektorátní vozy se totiž od ostatních exponátů muzea liší už na první pohled. 

Všechna skla byla obarvená namodro

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tíha dopravy za 2. světové války v metropoli stála na tramvajích a ty z důvodů nebezpečí náletů prošly speciálními úpravami - všechna skla byla natřena modrou barvou. „Možná se to na první pohled nezdá, ale osvětlení díky této jednoduché úpravě tolik nezářilo,“ vysvětluje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Tramvaje měly zamodřený reflektor, číslo a speciální kornout svítil i světla uvnitř vozu. Na rozdíl od autobusů, které byly kvůli nedostatku benzínu zrušeny, tramvaje se za války s nedostatkem elektřiny nepotýkaly.

Nejviditelnější změnou byla také dvojjazyčnost všech nápisů. Hned na počátku války zmizely všechny nepotřebné české nápisy a ty nezbytné byly dvojjazyčné. V češtině a němčině byly jízdní řády na všech zastávkách, názvy stanic průvodčí museli vyvolávat také v obou jazycích.

Židé museli chodit pěšky

Protektorátní městská hromadná doprava s sebou nesla i řadu omezení, z přepravy byli třeba vyloučeni všichni Židé. Hned na začátku války dostaly elektrické podniky příkaz zrušit noční tramvaje, ty se do Prahy vrátily až v listopadu 1942, v linkách označených A až F se platilo speciální noční jízdné.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Postele XXL čekají v nemocnici na pacienty, kteří mohou vážit až 500 kilo

vydáno 18. dubna 2024  5:00

Skupina sestřiček na jednotce intenzivní metabolické péče (JIMP) na III. interní klinice Všeobecné fakultní nemocnice (VFN) v Praze na Karlově náměstí si...  celý článek

MŠMT plánuje, že veřejné vysoké školy dostanou příští rok o šest miliard více

vydáno 18. dubna 2024  18:02,  aktualizováno  18:23

Návrh rozpočtu vysokých škol pro příští rok počítá s navýšením o šest miliard korun. Na sociální síti to dnes uvedl ministr školství Mikuláš Bek (STAN)....  celý článek