metro.cz

Počasí v Praze

-1 °C / 6 °C

Úterý, 16. ledna 2018. Svátek má Ctirad.
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Dalších 5 fotografií v galerii
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná okna a reflektor a na sobě německo-české orientace. | foto: DPP

Jak se v Praze jezdilo za Hitlera? Protektorátní tramvaje měly modrá skla

29. července 2014  6:00 Robert Oppelt
Staré tramvaje, autobusy, metro a trolejbusy ve střešovickém muzeu MHD doplnila unikátní souprava motorového a vlečného vozu, která prezentuje vzhled tramvají v období druhé světové války. Kromě německých nápisů měly Hitlerovy tramvaje i modrá skla. Kvůli bombardování.

„Období protektorátu dosud v Muzeu MHD nebylo zastoupeno žádným exponátem,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková, proč expozici doplnily dva vozy právě v nezaměnitelné válečné úpravě. Protektorátní vozy se totiž od ostatních exponátů muzea liší už na první pohled. 



Všechna skla byla obarvená namodro

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tíha dopravy za 2. světové války v metropoli stála na tramvajích a ty z důvodů nebezpečí náletů prošly speciálními úpravami - všechna skla byla natřena modrou barvou. „Možná se to na první pohled nezdá, ale osvětlení díky této jednoduché úpravě tolik nezářilo,“ vysvětluje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Tramvaje měly zamodřený reflektor, číslo a speciální kornout svítil i světla uvnitř vozu. Na rozdíl od autobusů, které byly kvůli nedostatku benzínu zrušeny, tramvaje se za války s nedostatkem elektřiny nepotýkaly.

Nejviditelnější změnou byla také dvojjazyčnost všech nápisů. Hned na počátku války zmizely všechny nepotřebné české nápisy a ty nezbytné byly dvojjazyčné. V češtině a němčině byly jízdní řády na všech zastávkách, názvy stanic průvodčí museli vyvolávat také v obou jazycích.

Židé museli chodit pěšky

Protektorátní městská hromadná doprava s sebou nesla i řadu omezení, z přepravy byli třeba vyloučeni všichni Židé. Hned na začátku války dostaly elektrické podniky příkaz zrušit noční tramvaje, ty se do Prahy vrátily až v listopadu 1942, v linkách označených A až F se platilo speciální noční jízdné.



Komentáře

Hlavní zprávy

Nemocných kvapem přibývá, o epidemii se zatím nejedná

(ilustrační snímek)
vydáno 16. ledna 2018  14:52

Počasí nahrává virózám včetně chřipky, počty nemocných se pozvolna zvyšují. Nejvíce jsou zasaženi mladí lidé a malé děti.  celý článek

Sloupek Jakuba Koháka: Super bál

Jakub Kohák
vydáno 16. ledna 2018  13:13

Takže já jsem celou dobu útočil, ale měl jsem bránit!  celý článek

Knihovna opraví depozitář i sídlo

Klementinum je do odvolání uzavřeno.
vydáno 16. ledna 2018  11:57

Rekonstrukce v Hostivaři vyjde na 117 milionů, Klementinum na miliardu.  celý článek

Ňaderný útok na prezidenta. Rychlý trest dopadá na řidiče, chuligány, zlodějíčky a cizince

V místnosti, kam přišel volit prezident Miloš Zeman, se vysvlékla žena, skočila...
vydáno 16. ledna 2018  9:38

„Ňaderný útok“ Anželiny Diašové na prezidenta Miloše Zemana měl rychlý průběh. Nejen ve volební místnosti.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám