metro.cz

Počasí v Praze

10 °C / 22 °C

Úterý, 22. srpna 2017. Svátek má Bohuslav.
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Dalších 5 fotografií v galerii
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná okna a reflektor a na sobě německo-české orientace. | foto: DPP

Jak se v Praze jezdilo za Hitlera? Protektorátní tramvaje měly modrá skla

29. července 2014  6:00 Robert Oppelt Metro.cz
Staré tramvaje, autobusy, metro a trolejbusy ve střešovickém muzeu MHD doplnila unikátní souprava motorového a vlečného vozu, která prezentuje vzhled tramvají v období druhé světové války. Kromě německých nápisů měly Hitlerovy tramvaje i modrá skla. Kvůli bombardování.

„Období protektorátu dosud v Muzeu MHD nebylo zastoupeno žádným exponátem,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková, proč expozici doplnily dva vozy právě v nezaměnitelné válečné úpravě. Protektorátní vozy se totiž od ostatních exponátů muzea liší už na první pohled. 



Všechna skla byla obarvená namodro

Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...
Tramvaj má v rámci protiletecké ochrany obyvatelstva modrou barvou zatemněná...

Tíha dopravy za 2. světové války v metropoli stála na tramvajích a ty z důvodů nebezpečí náletů prošly speciálními úpravami - všechna skla byla natřena modrou barvou. „Možná se to na první pohled nezdá, ale osvětlení díky této jednoduché úpravě tolik nezářilo,“ vysvětluje vedoucí archivu dopravního podniku Pavel Fojtík. Tramvaje měly zamodřený reflektor, číslo a speciální kornout svítil i světla uvnitř vozu. Na rozdíl od autobusů, které byly kvůli nedostatku benzínu zrušeny, tramvaje se za války s nedostatkem elektřiny nepotýkaly.

Nejviditelnější změnou byla také dvojjazyčnost všech nápisů. Hned na počátku války zmizely všechny nepotřebné české nápisy a ty nezbytné byly dvojjazyčné. V češtině a němčině byly jízdní řády na všech zastávkách, názvy stanic průvodčí museli vyvolávat také v obou jazycích.

Židé museli chodit pěšky

Protektorátní městská hromadná doprava s sebou nesla i řadu omezení, z přepravy byli třeba vyloučeni všichni Židé. Hned na začátku války dostaly elektrické podniky příkaz zrušit noční tramvaje, ty se do Prahy vrátily až v listopadu 1942, v linkách označených A až F se platilo speciální noční jízdné.



Komentáře

Hlavní zprávy

Dálnice za Hradcem Králové zase skončí v polích

Nový úsek dálnice D11 u Hradce Králové (18.8.2017).
vydáno 22. srpna 2017  14:48

Z Prahy dojedou nově motoristé po dálnici D11 až do Hradce Králové. Dosud musely automobily sjíždět z dálnice přes křižovatku u Opatovic nebo použít...  celý článek

Podpora rodin se znovu odkládá

Stroj umístěný v obchodním centru Forum vypadá jako běžný bankomat. Uživatel...
vydáno 22. srpna 2017  11:37

Koncepce rodinné politiky vládu štěpí. Například novomanželské půjčky se líbí i veřejnosti.  celý článek

Jinonice budou v novém už zítra. Brzy ale zavřou Náměstí Republiky

Jinonice se po sedmi měsících otevírají.
vydáno 22. srpna 2017  9:31

Stamilionová oprava pražské stanice metra B končí.  celý článek

Akvapark Lužánky má plán. Brno teď hledá firmu, která dá peníze

Nový bazén bude ve tvaru vlny.
vydáno 22. srpna 2017  7:23

Brněnští radní vybrali venkovní podobu plánovaného akvaparku v Lužánkách. Zaujme především prosklenou střechou ve tvaru vlny. Nový akvapark by měl vyrůst...  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám