metro.cz

Počasí v Praze

7 °C / 13 °C

Úterý, 25. září 2018. Svátek má Zlata.
Jelikož nový úsek nebyl budován jako protiatomový kryt, můžete netypicky...
Ilustrační foto | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Nestůjte jen vpravo, velí dopravce. Eskalátory v metru jsou opotřebené

5. dubna 2016  10:56 Robert Oppelt
V přepravních podmínkách tuhle větu nenajdete, ale Pražané prostě vědí, že na eskalátorech v metru se má stát vpravo. Takže vpravo se stojí a­ vlevo se po schodech, ať už nahoru nebo dolů, řítí ti uspěchaní. Dopravní podnik to chce ale změnit.

Cestující stojící jen na jedné straně totiž způsobují řadu problémů: pohyblivé schody mají jednostranně vytahaný tažný řetěz, dále se víc opotřebují dráhy, řetězy, ložiska.

„Stání na jedné straně je pro eskalátor určitě technicky velkým zatížením,“ říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

„Výrobce vyvíjel i pohon, který by měl pásmo rovnat, ale že by to byl nějaký úspěch, to se říci nedá,“ popisuje Štábl. Konkrétní vyčíslení škod, které způsobuje nestejnoměrné zatížení, zatím ale dopravce detailně nesledoval.

A zatímco před několika lety byla na každém eskalátoru samolepka vyzývající ke stání vpravo, teď dopravní podnik zvažuje, jak přesvědčit cestující, aby se rozptýlili rovnoměrně.

„Žádnou kampaň neplánujeme, ale jsme rádi, že se rozbíhá diskuse, zejména jak odstranit tlačenice na začátku eskalátorů,“ vysvětluje Štábl.

A že diskuse bude pestrá, ukázal už malý průzkum na facebookovém profilu deníku Metro.

„Většinou jdu. Nové eskalátory, co jezdí pomalu, jsou za trest. To kolikrát cítíte, jak se vám zařezává zub času do tváře, než dojedete nahoru,“ napsal například Tomáš Kratochvíl.

„Chůze po eskalátorech je nebezpečná a z toho důvodu není povolena. Cestující má stát a držet se madel. Madel! Z toho také vyplývá, že cestující nemá stát pouze vpravo, ale i vlevo. Stačí se podívat na piktogramy, které jsou na každém eskalátoru vylepeny,“ přidal názor z opačné strany Pavel Doubrava.

Anketa

Je rozumné, aby se na eskalátorech v metru stálo vpravo i vlevo?

Ano 24 %
Ne 75 %

Vzorem pro Prahu může být Londýn, kde se se stáním na eskalátorech experimentovalo loni. Cestující vítali zřízenci podzemky s megafony, kteří jim vydávali příslušné instrukce.

Podle dopravního podniku by změna pravidla mohla vyřešit právě problém s tlačenicí, která vzniká, když se ve špičce potkají dvě soupravy, zejména ve starších stanicích, kde jede nahoru jen jeden eskalátor. Lidé nastupující na pravou stranu ke stání na eskalátoru pak tvoří pod schody hrozen, aby vlevo zůstalo místo pro ty rychlejší.

Nejvíce dostávají eskalátory zabrat ve stanici I. P. Pavlova, která je podle prosincového průzkumu nejvytíženější. Podívejte se na časosběrné video:



Komentáře

Hlavní zprávy

Dítě bez mobilu je nyní už rarita

Ilustrační snímek
vydáno 25. září 2018  13:45

Rodiče na svých potomcích nešetří.  celý článek

Sloupek Jakuba Koháka: Ciaooo Italia

Jakub Kohák
vydáno 25. září 2018  11:11

Moje žena – napůl Italka – mi celý život opakuje, jací jsou Italové lajdáci, píše Jakub Kohák ve svém sloupku.  celý článek

Naučte se jazyk elfů

Ilustrační snímek
vydáno 25. září 2018  9:55

Plánujete začít s japonštinou, albánštinou, tibetštinou nebo nizozemštinou? Vyrazte na Evropský den jazyků.  celý článek

Bez tramvají i metra C

Ilustrační snímek
vydáno 25. září 2018  8:45

Pražany a návštěvníky metropole v následujících dnech potrápí mimořádné výluky MHD.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám