metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Japonská automobilka staví vodíkové město

  18:48
Je to pár dní, co se společnost Toyota Motor Corporation se společností Hino Motors dohodla na společném vývoji těžkého nákladního vozidla na vodíkové palivové články s dojezdem až 600 kilometrů. To by ještě nebylo nic tak divného, třeba oproti tomu, co má v plánu na začátek příštího roku – chce začít stavět prototyp města budoucnosti na úpatí hory Fuji na území o ploše 71 hektarů. Woven City, v překladu propletené město, bude tvořit plně propojený ekosystém, poháněný pomocí vodíkových palivových článků.

Další 3 fotografie v galerii
Město je navrženo jako plně udržitelné s budovami převážně ze dřeva kvůli minimálním dopadům na životní prostředí. | foto: Toyota

Ve městě koncipovaném jako „obytná laboratoř“ budou trvale žít obyvatelé a výzkumní pracovníci, kteří zde budou testovat a vyvíjet různé technologie, například v oblasti autonomních systémů, robotiky, osobní mobility, chytrých domácností a umělé inteligence v reálném prostředí.

„Díky vzájemnému propojení a komunikaci lidí, budov a vozidel prostřednictvím dat a senzorů budeme moci testovat technologii propojené umělé inteligence ve virtuálním i reálném prostředí a tím maximalizovat její potenciál,“ uvedl prezident Toyoty Akio Toyoda.

Jen 432 stanic

  • Někteří automobiloví výrobci se stále více zaměřují na vodík. Nutností je ale vybudování potřebné infrastruktury. V současnosti je na světě jen 432 plnicích stanic, z toho 330 veřejných. 
  • V Česku by měl první stanici vybudovat Unipetrol v rámci své sítě Benzina. Celkově má Unipetrol v přípravě tři stanice v Praze, Litvínově a Brně, další se zřejmě příští rok otevře v Ústí nad Labem vedle Setuzy, která vodík vyrábí, a plnicí stanice má vzniknout i v Řeži u Ústavu jaderného výzkumu.
  • „V přípravě je rozšíření o vodíkové plnicí stojany na třech stávajících čerpacích stanicích. Projekty jsou nyní ve stadiu získávání potřebných povolení a výběru dodavatelů,“ říká mluvčí Unipetrolu Pavel Kaidl.

Toyota má v plánu osídlit Woven City zaměstnanci s jejich rodinami, manželskými páry na odpočinku, maloobchodníky, hostujícími vědci i partnery z jiných firem. Pro začátek se počítá s dvěma tisíci lidmi, přičemž toto číslo má narůstat s dalším rozvojem města.

„Vítáme všechny zájemce o zlepšování našeho budoucího způsobu života, aby využili výhod tohoto jedinečného výzkumného ekosystému a připojili se k nám v rámci úsilí vytvořit lepší způsob života a zajistit mobilitu pro všechny,“ dodal Toyoda.

Několik druhů silnic
Návrh města Woven City svěřila Toyota dánskému architektovi Bjarkemu Ingelsovi, zakladateli a kreativnímu řediteli společnosti BIG. Tým jeho spolupracovníků se může pochlubit řadou prestižních projektů – od návrhu mrakodrapů v San Francisku a Vancouveru přes World Trade Center č. 2 v New Yorku až po novou centrálu firmy Google.

Město budoucnosti na úpatí hory Fuji

Součástí generálního plánu města je i určení způsobu využití jednotlivých komunikací s rozdělením do tří kategorií: pouze pro rychlejší vozidla, pro pomalejší prostředky osobní mobility v kombinaci s chodci, respektive pro pěší korzování chodců podobně jako v parku. Všechny tři typy ulic jsou vzájemně protkány tak, aby tvořily organickou síť, která napomůže k rychlejšímu testování autonomních technologií.

Autonomní doprava
Město je navrženo jako plně udržitelné s budovami převážně ze dřeva kvůli minimálním dopadům na životní prostředí s využitím tradičních japonských truhlářských postupů v kombinaci s automatizovanými výrobními technologiemi. Střechy budou pokrývat fotovoltaické panely pro výrobu elektřiny ze slunečního záření; ta se bude využívat společně s energií vyrobenou pomocí vodíkových palivových článků. Toyota má v plánu začlenit do celého města i přírodní prvky, včetně přirozené vegetace a pěstování rostlin pomocí hydroponie.

Toyota má v plánu osídlit Woven City zaměstnanci s jejich rodinami.

Obydlí budou vybavena nejmodernějšími asistenčními technologiemi, například prvky automatizace domácností na pomoc v každodenním životě. Domácnosti budou využívat prostředky umělé inteligence na bázi senzorů, které budou sledovat zdravotní stav obyvatel, plnit základní potřeby a přispívat ke zlepšení všedního života. Projekt bude příležitostí, jak bezpečně a přesvědčivě nasadit technologie konektivity v integrované a spolehlivé podobě.

K cestování obyvatel po městě budou sloužit jen plně autonomní vozidla s nulovými emisemi, pohybující se po hlavních dopravních tepnách. Přepravu a dodávky zboží napříč celým městem zajistí autonomní vozidla Toyota e-Palette, která poslouží i jako flexibilní mobilní prodejny. 

Autor: Petr Holeček Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek