Z Prahy mělo při výměně mobiliáře po skončení smlouvy s firmou JCDecaux zmizet do začátku letošního roku přes 200 reklamních nosičů. Šlo například o vitríny přístřešků zastávek nebo i o samostatně stojící reklamní plochy. Firma jich však odstranila jen asi třetinu.
Instalaci nových přístřešků u zastávek má na starosti městská firma Technologie hlavního města Prahy (THMP). Další vlna jejich montování by měla začít v červnu. Celkem město plánuje vyměnit 700 zastávek, jež vlastní firma JCDecaux. Té magistrát neprodloužil smlouvu na jejich provozování. „Demontáž je rozdělena do tří částí, takzvaných tranší, a obsahuje demontáž samostatných reklamních prvků v majetku firmy JCDecaux – konkrétně jde o sloupy, hodiny či vitríny. První tranše, ve které mělo být odstraněno 214 reklamních prvků, skončila v lednu 2022. Podle nám dostupných informací bylo ale odstraněno pouze 67 z nich. Zbylých 147 odstraněno nebylo, což jsme u společnosti JCDecaux reklamovali a vyzvali ji k nápravě,“ uvedl pro Metro mluvčí THMP Martin Drozd.
Chybějící povolení
Podle JCDecaux ke zpoždění došlo z důvodu nezískání potřebných úředních povolení. „Postupujeme přesně v souladu se smlouvou, v dostatečném předstihu jsme v rámci první tranše zažádali o všechna povolení potřebná k odstranění stavby,“ uvedl mluvčí JCDecaux Jiří Chvojka a dodal: „Je smutné, že město nedokáže zajistit, aby včas získalo potřebná povolení, i když pan primátor tvrdil opak.“ K demontáži mobiliáře má dojít o prázdninách v rámci druhé tranše. Přístřešky s reklamním nosičem ale mohly zmizet už dřív. Firma JCDecaux totiž měla i povolení pro práce i v zimním období. Protože ale podle společnosti magistrát nedodal povolení k odstranění zastávek, společnost na nich dál provozovala reklamní plochy. „Pokud by se situace opakovala nebo nezlepšila, bude na rozhodnutí magistrátu, s jakou tvrdostí bude plnění smlouvy vymáhat,“ doplnil Drozd.
Vlastní zastávky
|
Na původní nevýhodnou smlouvu města se společností JCDecaux opakovaně upozorňovala například organizace Kverulant, která se zabývá kauzami týkajícími se veřejných institucí . „Připomeňme si, že Praha uzavřela smlouvu se společností JCDecaux o povolení 250 nových billboardů za výstavbu přístřešků na zastávkách MHD už v roce 2008. Už tehdy to byla smlouva pro město krajně nevýhodná. Nám vždy vadilo kšeftování s veřejným prostorem na úkor veřejných rozpočtů a roky jsme usilovali o zrušení této smlouvy. Chaotický přístup města nás nepřekvapuje. Billboardářům jde o velké peníze a některým úředníkům možná také,“ uvedl pro Metro Vojtěch Razima z neziskové organizace Kverulant.
Letní obměna
Nové přístřešky instaluje firma Energovod CZ, která podle dřívějšího vyjádření nemá problémy s dodávkami. „Masivní realizace nastane počátkem června a bude vrcholit v prázdninových měsících,“ uvedl šéf THMP Tomáš Jílek. Dodal, že takto to firma naplánovala i s ohledem na nižší dopravní provoz během léta.