„Jsou velké nejasnosti kolem příjmů i výdajů u kandidujících subjektů. Zdá se, že jednotlivé kampaně jsou mnohem nákladnější, než kandidující subjekty reálně vykazují,“ shrnul výsledky šetření ředitel Transparency David Ondráčka. Podle něj strany mnohdy netuší, co se děje v regionech, kde místní organizace samy získávají peníze na kampaň. Nejedná se přitom o malé částky, jen v Praze přiznávají parlamentní strany, že za kampaň utratí zhruba 10 až 15 milionů korun.
Kromě trojkoalice organizace pochválila třeba Piráty
Při hodnocení jednotlivých stran vycházela organizace z veřejně dostupných zdrojů doplněných o informace od jednotlivých stran a kandidátů. Organizace posuzovala, zda mají transparentní účty a zveřejnily údaje o svých výdajích či akcích. Každé z kandidujících stran pak za průhlednost financování její kampaně udělila známky jako ve škole. Kromě trojkoalice pochválila třeba Piráty. „Výsledky nás nepřekvapily, protože k transparentnosti přistupujeme stejně zodpovědně před volbami, jako budeme transparentní i po volbách. Obracím se na předsedy všech ostatních subjektů, aby neprodleně zveřejnili financování svých volebních kampaní,“ dodává k průzkumu lídr Trojkoalice a kandidát na primátora Petr Štěpánek.
Naopak nejhorší známky dostaly strany, které nezveřejnily žádné informace o financování svých komunálních kampaní. Pětku proto dostal Úsvit přímé demokracie. Strana dlouhodobě odmítá s organizací spolupracovat. „Odmítáme ale spolupracovat s lobistickou organizací a odmítáme jak vydírání od přímé politické konkurence pod rouškou boje za transparentnost, tak i podávání informací organizaci, která je prošetřována právě kvůli vlastní netransparentnosti,“ uvedl předseda hnutí Úsvit Tomio Okamura.