Nouzový stav uzavřel lidi doma a snížil provoz na silnicích. Mohla tím lesní zvěř částečně ztratit svou plachost, protože ubylo nejen lidí v přírodě, ale hlavně aut? Zklidněná doprava umožnila zvěři pohybovat se i tam, kam se kvůli silnému provozu neodvažovala. Přibylo srážek automobilistů se srnami, divočáky nebo zajíci?
„Vysoký počet takových nehod na jaře má souvislost spíše s rozpadem zimních tlup zvěře, zejména srnčí, a rozptylem mladých jedinců po krajině,“ uvedla pro deník Metro Andrea Güttlerová, mluvčí Českomoravské myslivecké jednoty. Zklidnění života to až tak nepřipisuje. Aktivita zvěře je podle ní na jaře obecně vyšší. Zvířata se víc pasou, aby získala zpět ztracenou energii, přecházejí za potravou. Jak se lidé vracejí kvůli turistice do přírody, jejich přítomnost zvěř ruší a ta se častěji přemisťuje z místa na místo. „Srnčí zvěř může být přiotrávená řepkou, její pozornost je zhoršená a tím vzniká větší riziko kolize s dopravními prostředky,“ dodává mluvčí Güttlerová.
Nenahlásíš, odvezeš. Jsi pytlák
|
Ukazuje se ale, že s narůstajícím provozem na českých a moravských silnicích po zákazu pohybu nehod se zvěří rapidně nepřibylo. I proto, že v prvních měsících letošního roku obecně nehod na silnicích ubylo. Dokazují to poslední statistiky dopravních policistů. „V průběhu prvních čtyř měsíců letošního roku šetřili policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina celkem 1282 všech druhů dopravních nehod. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku se počet dopravních nehod mírně snížil, a to o osm procent,“ řekla deníku Metro Dana Čírtková, policejní mluvčí z Vysočiny. „Jedná se konkrétně o 487 záznamů. Tyto nehody tvoří dlouhodobě více než třetinový podíl na celkovém počtu dopravních nehod. Od ledna do dubna se konkrétně jedná o více než 37 procent z celkového počtu nehod,“ doplňuje policejní mluvčí.
Také v jižních Čechách jsou střety se zvěří denní rutinou dopravních policistů. „Na územní Jihočeského kraje jsou řešeny jak v lesních úsecích, tak v blízkosti polí, kde zvěř migruje za potravou,“ potvrzuje Milan Bajcura, tiskový mluvčí krajského ředitelství místní policie.
Srážky vozidel se zvěří pochopitelně zajímají i pojišťovny, protože ty vyplácejí za likvidaci škod z těchto střetů ročně stamiliony korun. „Podle dat Generali České pojišťovny jsme loni vyplatili motoristům přes čtyři sta třicet milionů korun,“ vysvětluje Jan Marek, mluvčí pojišťovny. V porovnání s rokem 2014 to je o 250 procent víc a průměrná výše jednoho plnění je v případě této pojišťovny asi 40 tisíc korun. Kupodivu prvenství co do výše škody u střetů se zvěří na jeden kilometr silniční sítě si drží hlavní město. „V Praze, i když tady je takových nehod málo, to je přes 18 200 korun na kilometr,“ říká Michal Bíl z Centra dopravního výzkumu. O sedm tisíc jsou „levnější“ silnice ve středních Čechách, které naopak ve „zvířecích“ srážkách vedou.