Výměna schodů
|
Kompletně se budou jezdící schody měnit ve stanicích Nové Butovice, Můstek a Náměstí Republiky na lince B. Šest eskalátorů se vymění i ve stanici Můstek na lince A. Vyměňované eskalátory patří mezi nejstarší provozovaná zařízení v pražském metru.
"Pohyblivé schody, které nyní vyměňujeme ve stanici Můstek, byly zprovozněny v listopadu 1985. Denně ve stanici Můstek přestoupí na 96 tisíc cestujících, takže mechanické části schodů jsou extrémně namáhány," uvedl Petr Vondráček z dopravního podniku. Na staré eskalátory už nejsou nyní náhradní díly, například samotné stupně schodů.
Nové schody vydrží 25 let
Nové jezdící schody by měly vydržet nejméně 25 let. "Všechny nové eskalátory budou opatřeny bezpečnostními kartáči, které sníží možnost zraněním na eskalátorech," uvedl technický ředitel podniku Jan Šurovský.
Co možná nevíte o eskalátorech0,5 – 0,75 metrů za sekundu – Jmenovitá rychlost schodového pásma dle současně platné evropské normy
30 stupňů - Úhel sklonu pohyblivých schodů, který je ve všech stanicích jednotný.
43,6 metrů – Největší dopravní výška pohyblivých schodů, naleznete je ve stanici Náměstí Míru.
60. léta – Z této doby pocházely první pohyblivé schody v pražském metru, schody byly původně součástí podchodu na Václavském náměstí, v pražském metru se pak na lince A nasadily v letech 1978 – 1985.
87,2 metrů – Délka šikmé části eskalátoru ve stanici Náměstí Míru (při sklonu 30 stupňů se vypočítá jako dvojnásobek dopravní výšky).
9. 5. 1974 - Nejstarší pohyblivé schody byly uvedeny do provozu v souvislosti se zahájením provozu prvního úseku I. C pražského metra od stanice Sokolovská (dnes Florenc) do stanice Kačerov.
400 milimetrů – hloubka stupně pohyblivého schodiště.
1000 milimetrů – šířka stupně pohyblivého schodiště.
2004 – V tomto roce začala výstavba stanice Depo Hostivař, jediné stanice, kde se uvažovalo o pohyblivých chodnících, nakonec bylo od tohoto nápadu upuštěno.
2008 – V tomto roce proběhl přepravní výzkum mezi cestujícími, nejzatíženější schody tak byly výzkumem určeny v přestupních stanicích Muzeum, Můstek a Florenc a také ve stanicích, kde je přestup na návaznou povrchovou dopravu, například ve stanicích Dejvická, Kačerov, I. P. Pavlova a Anděl.
6000 – Teoretická přepravní kapacita osob dle za hodinu při rychlosti 0,5 metrů za sekundu. Při téměř dvojnásobné rychlosti 0,9 metrů za sekundu pak pouze 8900 osob (neúměrnost přepravní kapacity k rychlosti je dána obtížnějším nastoupením a vystoupením ze schodů při vyšších rychlostech).
48 000 – Minimálně tolik provozních hodin musí eskalátor "odpracovat", aby byl podroben generální opravě. |